Češi si za cestu MHD od roku 2026 připlatí stovky korun. Jízdenky skokově zdraží, někde až o 100 %
Jezdíte MHD? Pak si budete muset v příštím roce připlatit za jízdenku. Cena jedné se dokonce zdvojnásobí, vyjde na 200 korun.
Jezdíte každý den za pomoci MHD do práce? Pak se vám vaše jízda může pořádně prodražit a to až o několik stovek korun měsíčně. Spousta měst se totiž chystá v příštím roce zvyšovat cenu jízdenek MHD. Na zdražení se budou muset připravit například obyvatelé Prahy, kde dokonce jedna z jízdenek zdraží o 100 %. Na kolik korun vyjdou jízdenky v příštím roce?
Praha zdražuje jízdenky v MHD
Pražští radní nedávno rozhodli o zvýšení cen jízdného v Pražské integrované dopravě, které začne platit na začátku roku 2026. Nejvíce zdraží jednorázové jízdenky, zejména ty určené pro cestování mezi Prahou a okolními obcemi Středočeského kraje. V těchto případech se může cena zvednout až o 30 procent. U časových kuponů se změna projeví méně výrazně, přibližně do čtvrtiny současné ceny.
Známe nově schválené ceny jízdného MHD v Praze od 1. ledna 2026. Podrobnosti připravujeme. pic.twitter.com/RFEoUtp3hW
— PID (@PIDoficialni) August 18, 2025
Základní půlhodinová jízdenka, která dnes stojí 30 korun, bude nově v papírové podobě stát 39 korun. Kdo si ji cestující pořídí přes mobilní aplikaci Lítačka, zaplatí o tři koruny méně. Devadesátiminutová jízdenka zdraží z 40 na 50 korun při nákupu u pokladny či automatu, v aplikaci vyjde na 46 korun. Podobně se navýší i ceny celodenních a třídenních lístků. Podle radního pro finance Zdeňka Kováříka využívají jednorázové lístky převážně turisté.
Co se pak denní jízdenky týká, ta zdraží ze 120 korun na 150 korun v papírové verzi a v aplikaci Lítačka na 140 Kč. Třídenní jízdenka v papírové verzi pak vyjde na 350 korun a v aplikaci Lítačka na 340 Kč. Zdražovat bude i linka AE (Airport Express) a to o 100 % – ze 100 korun na 200 korun.
Někteří jsou pro, jiní výrazně proti
Se změnami v jízdném souvisí širší transformace PID. Autobusový provoz v hlavním městě zahrnuje více než 1200 vozidel, která ročně najedou přibližně 65 milionů kilometrů. Většina flotily je stále naftová, což však již brzy nebude možné. Evropské předpisy tlačí dopravce k rychlému přechodu na ekologičtější technologie – elektřinu, hybridy a trolejbusy. Dopravní podnik proto nakupuje nové vozy. Zdražení je tak na místě, jak ale reagují obyvatelé Prahy?
Cestující, kteří si neplatí roční Lítačku a kupují si jednorázové jízdenky, si tak měsíčně připlatí několik stovek korun. Jak redakce Událostí247 spočítala, pokud si cestující koupí půlhodinovou jízdenku dvakrát denně (do práce a zase domů), a pracuje od pondělí do pátku, pak si měsíčně připlatí až o 360 korun.
„Tak nejdříve se výrazně zkomplikuje cesta autem, takže jsme tlačeni k jízdě v MHD a když už hromadnou dopravou začneme jezdit, tak zvednou jízdné? Skoro mám pocit, jako by šlo o promyšlenou taktiku,” vyjádřil svůj názor pro Události247 Petr Kratochvíl, obyvatel Prahy.
„Zdražení mi nějak nevadí, ale musí tomu odpovídat kvalita dané služby. Chci nastoupit do čisté tramvaje, ve které bude fungovat topení nebo klimatizace, a ve které nebudu muset sedět vedle člověka, který je bez domova, zapáchá a za jízdenku neplatil,” řekl Událostem247 Jaroslav Dvořák.





