Nová daň pro řidiče těchto aut: Platit budou za každý kilometr, který ujedou
Vlastníte tento automobil? Pak byste se v budoucnu mohli setkat s nepříjemným problémem. Chystá se totiž zavedení nové daně za ujetý kilometr.
Představte si, že byste byli každoročně nuceni zaplatit daň za každý kilometr, který ujedete ve svém autě. Zní to trochu sci-fi, ale něco takového se skutečně stát může. Země, které v minulých letech masivně podporovaly přechod na elektrické vozy, začínají zjišťovat, že rozsáhlé pobídky nelze financovat donekonečna. Problém vlastně není tak ani v jejich financování, jako v tom, že z nich stát nedostává peníze zpět. Například Velká Británie proto přichází s řešením – majitelé elektrovozů budou muset platit daň za každý ujetý kilometr.
Daň za každý kilometr
Britská ministryně financí Rachel Reeves nedávno představila plán, který má zaplnit rostoucí výpadky v příjmech státního rozpočtu. V posledních letech totiž ubývá spalovacích aut, jejichž provoz je zatížen spotřební daní, a příjmy z pohonných hmot tak klesají. Majitelé elektromobilů by díru v rozpočtu měli zaplnit a to novou daní za každý ujetý kilometr. Velká Británie zatím počítá s poplatkem 3 pence za každou ujetou míli, tedy zhruba 50 haléřů za kilometr. Majitelé elektrovozů s vysokým nájezdem tak budou muset platit desetitisíce korun ročně. Jen pro představu, majitel elektromobilu s nájezdem 20 tisíc kilometrů ročně se dostane na daň v přibližné výši 10 000 Kč.
A jak to vlastně bude fungovat? Majitelé elektromobilu se pravděpodobně dostaví na STK, kde bude zapsán dosavadní počet ujetých kilometrů a následně budou muset zaplatit zálohu na daň. Podobně, jako platíte například zálohy na spotřebu vody, tak byste platili zálohy na daň z elektromobilu. Po roce, na další kontrole, by se zkontroloval váš nájezd a pak by se vypočítala konečná výše daně. Kdyby bylo nižší než záloha, kterou jste zaplatili, přeplatek vám bude vrácen. V opačném případě zase budete nuceni zaplatit nedoplatek.
Elektromobil se stále vyplatí
Kdyby podobný poplatek byl zaveden i u nás, elektromobil by se stále vyplatil. Je nutné podotknout, že na pořízení elektromobilu mohou řidiči čerpat dotaci. Škoda Auto například nabízí až 200 000 Kč pro podnikatele a živnostníky na nákup elektromobilu a 150 000 Kč na pořízení nabíjecí stanice. Řidiči taktéž ušetří za pohonné hmoty – náklady na nabíjení z nabíjecích stanic odpovídají asi polovině nákladů na benzín/naftu.
Majitel automobilu se spalovacím motorem a se spotřebou 10 litrů na 100 kilometrů zaplatí v průměru za každých 1 000 kilometrů při ceně benzínu 33 Kč za litr asi 3 300 Kč. S ročním nájezdem 20 tisíc kilometrů, který téměř odpovídá průměru v Česku, tak za pohonné hmoty zaplatí okolo 66 000 Kč. Majitel elektromobilu, který by nabíjel na veřejných dobíjecích stanicích a musel platit daň za každý ujetý kilometr, by pak se stejným ročním nájezdem zaplatil asi 43 000 Kč, tedy o 23 000 Kč méně.





