Sledování filmů a seriálů v Česku zdražuje. Díky těmto trikům lidé mohou ušetřit tisíce Kč ročně
Platíte si hned několik streamovacích služeb a dochází vám s jejich cenami trpělivost? Dá se snadno ušetřit, poradíme vám, jak.
Češi si za sledování filmů a seriálů na streamovacích platformách připlácejí stále víc. Během posledních dvou let zdražila většina velkých služeb dostupných na českém trhu a měsíční náklady domácností, které využívají více předplatných najednou, se v některých případech zvýšily o stovky korun. Přesto zájem o streamování dál roste a placené služby dnes využívá téměř polovina dospělé populace. Zda tomu tak bude i v budoucnu, je ve hvězdách, chystá se totiž další zdražování.
Sledování filmů je stále dražší
Žijeme v době, kdy jde klasické televizní vysílání pomalu do ústraní a mnoho televizních diváků raději preferuje streamovací služby. Z dostupných evropských dat vyplývá, že placené streamovací služby dnes v Česku využívá zhruba 3,1 milionu lidí. Jde přibližně o polovinu populace ve věku 15 až 69 let, tedy skupinu, která tvoří hlavní publikum těchto platforem. Ti všichni si ale za své oblíbené streamovací služby musí připlatit.
Nejviditelnější změny se týkají Netflixu, který zůstává nejsilnější značkou na trhu. Standardní tarif, který ještě relativně nedávno vycházel zhruba na dvě stovky korun měsíčně, se dnes pohybuje okolo 300 korun. Prémiová varianta s vyšší kvalitou obrazu a možností sledování na více zařízeních už přesahuje 370 korun měsíčně. Netflix cenu obhajuje růstem nákladů na výrobu vlastního obsahu a investicemi do lokálních projektů.
Zdražení se nevyhnulo ani dalším globálním platformám. HBO Max zvýšil cenu základního tarifu na 259 korun měsíčně, což představuje nárůst o čtyři desítky korun. Disney+ zdražil o dvacet korun na 219 korun měsíčně. Výraznou změnu zaznamenali také uživatelé Amazon Prime Video, jehož cena se během krátké doby téměř zdvojnásobila – z původních 79 korun na současných 149 korun měsíčně. Jedinec platící si všechny zmíněné streamovací služby tak měsíčně zaplatí bez pár korun téměř tisícovku.
Ceny rostou, streamovací platformy hledají kompromis
Na rostoucí ceny streamovacích služeb si stěžuje stále více zákazníků a streamovací platformy tento problém vnímají a chtějí jim nabídnout kompromis. Například Netflix už před třemi roky nabídl svým divákům levnější tarif, jeho předplatitelé se ale musí smířit s tím, že jim sledování oblíbených pořadů budou přerušovat reklamy. O výrazné zlevnění se však nejedná, v Americe, Velké Británii nebo Austrálii je tento tarif nabízen v průměru o 50-60 korun levněji.
Zdražování vyvolává mezi uživateli kritické reakce, zejména na sociálních sítích. Lidé často zmiňují, že při současných cenách už není reálné platit více služeb současně. Jako řešení volí sdílení rodinných tarifů, balíčky u mobilních operátorů nebo využívání časově omezených akcí. Právě kombinace střídání služeb a slevových nabídek se pro mnoho domácností stává hlavním způsobem, jak náklady udržet na přijatelné úrovni. Dá se tak snadno ušetřit až několik tisíc korun ročně. Ani v takovém případě ale nejsou rodinné rozpočty nekonečné a je jen otázkou času, než divákům streamovacích platforem dojde s neustálým zdražováním trpělivost.




