V brutální kampani podporující očkování využilo ministerstvo drsné fotografie umírajících lidí

Česká republika se potýká se stále vysokým procentem lidí, kteří nejsou ochotní se nechat očkovat proti covid-19. Zatím je nepřesvědčily žádné výzvy ani prosby.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Reálný člověk, který zemřel na covid-19 přímo v nemocnici. I to zobrazuje kampaň ministerstva zdravotnictví, která cílí na lidi, kteří se ještě nenechali naočkovat proti koronaviru, případně na ty, kteří váhají jít na třetí dávku vakcíny. Jde o pokus zlomit trend, kdy v Česku je naoočkováno jen necelých 6,2 milionu lidí a přitom každý den přibývá pacientů v nemocnicích. Z větší části pochází z řad neočkovaných.

Zdravotníci balí mrtvolu do pytle

Některé fotografie se již dostaly na veřejnost. Je na nich například tým zdravotníků v ochranných oblecích, kteří do pytle na mrtvoly balí lidské tělo. K němu je doprovodný text: „Uvěřil dezinformacím.“ Server iROZHLAS zase přinesl fotografii, na které někdo píše něco na lidskou kůži. Pravděpodobně jde o datum a čas úmrtí pacienta. V tomto případě text hlásá: „Měl svoji pravdu.“

Zveřejnil(a) ČT24 dne Úterý 9. listopadu 2021

Fotografie jsou skutečné. Pořídil je fotograf Lukáš Bíba v českých nemocnicích během předchozích vln koronaviru. „Vybírali jsme z několika stovek fotografií, používat budeme asi 12 z nich. Kampaň bude v tištěných médiích, na sociálních sítích a počítáme se zásahem i v online médiích,“ uvedl v Radiožurnálu mluvčí ministerstva zdravotnictví Daniel Köppl. Objevit by se měly ale i televizní a rozhlasové spoty.

Kampaň bude stát desítky milionů korun. „Je to primárně financované z druhých 50 milionů, které nám na podporu očkování proti koronaviru dala v průběhu léta vláda. Souběžně s tím se nám podařilo domluvit spolupráci se společností Facebook a dalšími firmami. Část investic bude od nich,“ doplnil mluvčí ministerstva.

Pozitivní kampaně nefungovaly

Podle premiéra Andreje Babiše je taková metoda potřebná. „Dělali jsme pozitivní kampaně, ale lidé musí vědět, že covid je ohrožení života a zdraví. Jsou tam fotky, které snad ještě víc budou motivovat lidi k tomu, aby se očkovali,“ obhajuje ji Babiš. Podle ministra zdravotnictví Adama Vojtěcha je kampaň brutální, ale realistická. „Chceme některé naše spoluobčany z té letargie probudit, že to skutečně není legrace. A že ta nemoc může být velmi vážná a mít velmi vážný průběh,“ řekl na iDNES Vojtěch.

Kampaň budí pro zveřejnění velmi rozporuplné reakce. Někteří lidé ji chápou, jiní ji označují až za nechutnou. V otevřeném dopisu ministru zdravotnictví se proti ní postavil třeba rektor ČVUT Vojtěch Petráček. „U mnohých vyvolá tato stresová expozice post-traumatické stresové poruchy či deprese. Tato kampaň uškodí plošně naší společnosti a jako motivace nezapůsobí,“ napsal rektor. Vyzval ho proto, aby byla zastavena.

Diskuze Vstoupit do diskuze
79 lidí právě čte
Ondřej Kočí
Autor článku

Ondřej Kočí

Zobrazit další články