Předvánoční období tradičně patří v doručování zásilek k těm nejvytíženějším. Stále více Čechů totiž dárky objednává on-line.
České zásilkové služby hlásí několik dní před Vánocemi velký problém. Mají hodně zásilek, protože Češi stále častěji využívají nákupy dárků on-line. Sice se snažily si zajistit dostatek personálu a kurýrů, ale část z nich nyní nemůže do práce. Jsou nemocní nebo v karanténě kvůli covid-19. Přesto představitelé firem Čechům slibují, že pokud něco objednají včas, pod stromeček jim zboží doručí.
Koronavirus se nedá předvídat
„Karanténa se dotýká desítek kurýrů. Každý z nich ale může denně rozvézt až dvě stě balíků. To znamená, že výpadek může ovlivnit až několik set kontaktů denně,“ řekl České televizi ředitel společnosti DPD Miloš Malaník. Nejhorší situace podle něho byla na Moravě a Hradeckém kraji, kde se mohly některé zásilky zpožďovat. A to i přes to, že nyní mají kolem dvou tisíc kurýrů. Mluvčí Zásilkovny Kamil Chalupa upozornil, že problém pandemie je její nepředvídatelnost. Firmy neví, kde udeří a kolik lidí postihne.
„Aktuálně využíváme služeb téměř 800 brigádníků. Potřeba nových brigádníků se velmi rychle mění podle dopadů šíření covidu a nutnosti být v karanténě. Nahrazovat lokální výpadky pracovníků je logisticky a procesně velmi náročné,“ vysvětlil. „Jakmile je někdo z kurýrů paralyzován vlivem karantény, nastupuje náhradník. Bohužel trvá, než se zaškolí, a nemá takový výkon jako běžný pracovník,“ popisuje zkušenosti Malaník.
Doručení slibují, ale pozor na kalamitu
I přes tyto problémy firmy garantují, že pokud nyní někdo pošle vánoční dárek, nemusí se o jeho doručení obávat. I když radí na nic nečekat. Podle Milana Loidla z PPL by se měli stíhat zásilky podané ještě 20. prosince. „Stát se ale v logistice a předvánočním období samozřejmě může cokoliv a ne vždy vinou přepravní společnosti, ale své může sehrát například sněhová kalamita,“ upozorňuje. Zásilkovna slibuje doručení balíků podaných 17. prosince, někde prý nejspíše stihne i ty podané o tři dny později.
Ještě lépe je na tom Česká pošta. „Pokud Česká pošta dostane balík do přepravy do 22. prosince včetně, garantuje jeho doručení do Štědrého dne. Rozhodný den platí pro všechny druhy balíkových zásilek,“ slíbil mluvčí Ivo Vysoudil. Podle Novinek přitom pošta má problém s hromaděním zásilek ze zemí mimo EU, které musí zákazníci nově proclít a zaplatit DPH. Mnozí lidé údajně ignorují zprávy, které jim pošta opakovaně posílá.