Češi rádi využívají slevových kartiček v obchodech. Ty ale zpracovávají jejich osobní údaje

Průzkum ukázal, že Češi nejvíce ze všech evropských národů sázejí na slevové kampaně. Stejně pozorně sledují a využívají věrnostní programy obchodních řetězců.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Češi jsou mistři akčních nákupů, zjistil server iDnes. Data agentury GfK citovaná v článku ukázala, že v akcích nechávají lidé celých 51 % svých útrat. Pro srovnání – lidé na Slovensku za balené potraviny a drogerii zaplatí 38 % nákupních výdajů. V Polsku je to pětina, v Německu 17 %, tedy jen třetina oproti Čechům, vyplývá dále z dat. Češi jsou také národem věrnostních karet, doplňuje server E15. Tři čtvrtiny mají v peněžence alespoň jednu, každý šestý pak více než 10. Vyplývá to z průzkumu agentury Public Data Research. 

Digitální aplikace místo plastových karet

Věrnostní karty více využívají ženy než muži, uvádí dále průzkum. Muzikant Igor Vašut patří mezi ty, kteří nabídkám věrnostních karet odolávají. „Žádnou takovou fyzickou kartu nemám. Kampaně neřeším,“ odpověděl na dotaz Událostí247. Většina Čechů je také nakloněna digitalizaci věrnostních karet, uvádí dále Public Data Research. Manažerka Linda Rončková tento trend potvrzuje. „Používám je v elektronické podobě. Všechno mám agregováno v takzvané ,portmonce’,“ řekla Událostem247.

iZdroj fotografie: Depositphotos
Placení

Další možností, na kterou Rončková upozorňuje, je Google kreditní karta. „Na té mám nahranou i platební kartu. Ale častěji používám portmonku, dohromady mám na ní snad dvacet nebo třicet karet – například Albert, Lidl, Knihy Dobrovský. Mám pocit, že jsou věrnostní karty celkem k ničemu. Lékárna Dr. Max deklaruje, že neplatíme za recepty, ale upřímně řečeno to moc nekontroluju,“ řekla Událostem247.

Sleva výměnou za ztrátu části soukromí

Kdykoliv při placení předložíte personifikovanou plastovou kartičku, obchodník z ní o vás mnohé zjistí, upozorňuje web Měšec. Stále více zájemců o slevové karty přistupuje k jejich volbě uvážlivě. Mezi takové patří Hana Bednářová z jihočeských Doudleb. „Cíleně odmítám podepsat, když mi obchody kartu nabídnou, ale když prostuduji podmínky, zjistím, že tam vlastně nakupuju málo. Nevyplatí se mi, podle mě, dávat jim tak lacino všanc své osobní údaje,“ řekla Událostem247.

iZdroj fotografie: Depositphotos
Obchodní dům

Češi mají podle webu E15 dobrý přehled, jaké jsou odměny za sbírání bodů na kartách. Pouze 7 % z nich vůbec neví, jaké tyto odměny jsou. Za nejzajímavější totiž považují odměny za nákupy v supermarketech. Ekonom Vít Hradil Událostem247 sdělil: „Na maloobchodních tržbách vidíme, že lidé v obchodech neutrácejí méně. Klesá ale objem zboží, které si za stejné peníze odnesou. Nakolik se na změnách chování zákazníků podílejí slevové karty nelze dnes říci.“

Vlastníte bonusové karty některých obchodů?

Diskuze Vstoupit do diskuze
136 lidí právě čte
Lucie Cochlarová
Autor článku

Lucie Cochlarová

Už při studiu ekonomiky jsem začala pracovat v Rádiu Čas a Televizi Relax. Sedm let jsem přinášela zprávy jako reportérka pro Televizi Nova, a to hlavně do Televizních novin. Práce editorky je pro mě výzva.

Zobrazit další články