Češi drží v Evropě smutný primát ve své „závislosti“ na slevových akcích obchodních řetězců. To se ale možná změní.
„Konec letáků, méně slev. Makro chce Čechům úplně překopat nákupy,“ komentují Seznam Zprávy redakční rozhovor s šéfem velkoobchodního řetězce Jiřím Nehasilem. Ten uvedl, že právě teď má Česko ideální příležitost vyskočit z kolotoče letáků a akcí. „Někteří výrobci prodají 90 procent svých výrobků v akcích. Je potřeba to změnit, umožní vám to lepší plánování a mělo by to být výhodné pro všechny,“ říká v článku Nehasil.
Trasy nákupů podle slevových letáků
Penzistku Alenu Panáčkovou z Ostravy prosakující informce o útlumu a konci slevových akcí upřímně děsí. „Už roky vůbec nenakupuju jinak, než podle termínů slevových akcí z letáků. Každý den jinam. Množství plánuju tak, aby se mi to v ledničce nezkazilo, ale za levný peníz toho bylo co nejvíc. Samozřejmě Makro mě tolik nepálí. Ale co až se toho chytí ty ostatní obchody, kam chodívám? Já už teď šetřím tak, že víc to nejde,“ stěžuje si Událostem247.
Ekonom Vít Hradil za společnosti Cyrrus pro Události247 připomíná, že české slevové šílenství je v Evropě ojedinělé. „Hraničilo to s mánií, ale snad už je to minulost. Taková móda, v Evropě neobvyklá, že polovinu zboží v jakýkoliv moment nabízejí ,ve slevě’. Řetězce už neumí přetahovat zákazníky jinak, než spoustou cedulek ,sleva’. Jsou to stále znovu tytéž tanečky. V mezinárodním srovnání v tomto působíme opravdu absurdně,“ uvádí dále Hradil pro Události247.
Sleva nebývá zadarmo
Dvaašedesátiletý Václav Toman po odchodu do penze zprvu slevové akce oblíbených řetězců opravdu aktivně vyhledával. Ale časem při pozornější bilanci zjistil, že ani při důsledném využívání všech cyklicky se opakujících akčních nabídek vlastně neušetří. „Nakonec jsem to v peněžence nepoznal. Nevím, jak to dělají. Ale když rozumně nakoupím plný košík zboží s převahou toho ve slevě, utratím zase víc za jiné. Ve výsledku je to ,vylej – nalej’,“ řekl Událostem247.
V tomto bodě dává Hradil seniorovi jednoznačně za pravdu. „Přitom ty ,slevy’ vlastně koncovému zákazníkovi reálně neušetří vůbec nic. Řetězec si přece musí někde na své peníze přijít. Když je jedna věc zlevněná, druhá musí být zákonitě dražší. Jestli to obchod opticky realizuje tak, že něco je o 20 % levnější, určitě je vyšší cena jiného zboží. Vůbec nebude na škodu, jestli tato ,přetahovaná’ konečně skončí a ceny se nějak ustálí,“ uzavírá expert pro Události247.