Dopravní podnik hlavního města Praha získá po uplynutí lhůty stavební povolení ke stavbě metra D. Začít s projektem by se mohlo v dubnu.
Dopravní podnik v Praze zanedlouho může začít stavět trasu metra D z Pankráce do Písnice. Odvolání odpůrců stavby proti vydání stavebního povolení bylo zamítnuto ministerstvem dopravy. Stavba by podle náměstka primátora Adama Scheinherra mohla být slavnostně zahájena letos v dubnu, uvedl iROZHLAS.
Náklady přes 50 miliard
Dopravní podnik Praha (DPP) je investorem stavby. Zároveň má všechna potřebná povolení a vybral i dodavatele stavby. První část, která vznikne, bude trasa z Pankráce na Nové Dvory. Náklady by spolu s inflací měly činit zhruba 52,09 miliard korun. Dále bude stavba pokračovat do Depa Písnice. V budoucnu má být postaven úsek z Pankráce na náměstí Míru.
Metro D získá do 15 dnů stavební povolení. Odvolání odpůrců byla zamítnuta ministerstvem dopravy. Po víc jak 40 letech tak co nevidět zahájíme stavbu nové linky pražského metra. Těším se a děkuji náměstkovi pro dopravu @Adam_Scheinherr za odvedenou práci! 👍
— Zdeněk Hřib (@ZdenekHrib) March 9, 2022
„Metro D je jedna z nejvýznamnějších investic v Praze i České republice. Na přestupní stanici Pankrác C a D bude obrat více než 120 000 cestujících denně. Praha potřebuje další linky metra, aby se mohla rozvíjet a dobře fungovat,“ sdělil Scheinherr.
DPP v lednu letošního roku dokončil geologický průzkum, který na Pankráci prováděl na čtyřech místech. Na dvou skončil již v srpnu 2020. Všechny stavby vytvořené při průzkumu budou v budoucnu využity. Nyní je tak například vyhloubena část, která bude sloužit jako přestup mezi linkami C a D. Náklady na průzkum činily asi 1,82 miliardy korun, uvedl iDNES.
Jinde tyto stavby podporuje stát
Pro rok 2022 vyčlenila Praha v rozpočtu na stavbu metra více než čtyři miliardy korun. Stavba nebude údajně financována jen z rozpočtu Prahy. „U takto významné investiční akce počítáme s vícezdrojovým financováním. S Evropskou investiční bankou jednáme o úvěru, který by pokryl část z celkových investic. Dlouhodobě také apelujeme na vládu, aby finančně podpořila tuto stavbu s celostátním významem. V ostatních evropských městech je běžnou praxí, že se na stavbách tohoto typu finančně podílí stát.“ vysvětlil Scheinherr pro Události247.
Přípravy na stavbu se potýkaly s řadou problémů. Praha se musela dohodnout s vlastníky pozemků podél plánované trasy. Sdružení Pankrácká společnost navíc podalo proti stavbě několik stížností. Mimo to také obvinilo magistrát ze systémové podjatosti. Nařčení však ministerstvo zamítlo. Antimonopolní úřad se také zabýval stížností na tendr, ve kterém DPP vybíral zhotovitele stavby. I tato stížnost však byla zamítnuta.