Přes deset tisíc pracovních míst může rázem zmizet, pokud se naplní nejčernější očekávání znalců aktuálních poměrů ve Škodovce.
Události247 před nedávnem zaregistrovaly rostoucí potíže největšího českého zaměstnavatele – společnosti Škoda Auto. Kvůli vysokým nákladům společnost Volkswagen, pod kterou firma patří, zvažuje odchod z Česka. Mladoboleslavská automobilka zaměstnává desítky tisíc zaměstnanců, jejichž pracovní místa mohou být v ohrožení, píše E15. V sázce je růst nezaměstnanosti v Česku. Ta je dlouhodobě na nejnižší úrovni z celé EU. Ukončení provozu takto významných společností to ale může rychle změnit, dodává E15.
Škodovka stále snižuje výrobu
Největší zaměstnavatel v Česku se potýká s prudkým propadem výroby v době energetické krize a investičně velmi náročné „elektromobilizace“, konstatuje web E15. Šéf odborů Jaroslav Povšík dokonce nedávno varoval, že ve Škodě může zaniknout až 12,5 tisíce pracovních míst, informuje dále E15. Přechod ze spalovacích vozů na elektromobily, nižší množství vyráběných aut i gigafactory a v poslední době také emisní norma Euro 7 – to všechno je pro výrobce aut podle Povšíka finanční zátěž, píše E15.
Mluvčí Škodovky Martina Špittová Událostem247 sdělila, že cílem společnosti zůstává zajištění maximální zaměstnanosti. „A to i přes veškeré obtíže vyvolané polovodičovou krizí či válkou na Ukrajině. Společně s odbory KOVO operativně reagujeme na aktuální situaci v oblasti dodavatelsko-odběratelských vztahů a poptávku. I v letošním roce pokračujeme v optimalizaci personálu v administrativní části firmy.“
Lepší perspektivy, než za covidu
Ekonomický expert Štěpán Křeček Událostem247 potvrdil, že autoprůmysl je odvětvím národního hospodářství, které vysokou inflací trpí více než jiné. „Zhoršuje se ekonomická situace a lidé proto odkládají nákupy do budoucna. To se ovšem obzvláště týká výrobků dlouhodobé spotřeby, obzvláště těch dražších, jakými jsou právě automobily. Lidé si řeknou, že ještě rok, dva můžeme s nákupem počkat, a to pak snižuje poptávku po nových autech.“
Vyhlídky do blízké budoucnosti jsou pro automobilovou branži zřejmě přece jen o něco veselejší, než se snad donedávna jevilo. „Máme k dispozici veřejně publikovaná data,“ pokračuje Křeček. „Ta hovoří o tom, že situace v automobilovém průmyslu se začíná zlepšovat. Rozhodně už není takový problém v dodávkách, jak tomu bylo v době koronaviru. S kolegy soudíme, že nadcházející recese bude spíše mělká a nebude trvat dlouho,“ uzavírá Křeček pro Události247.