Ministr zdravotnictví Vlastimil Válek v pondělí zahájil v Brně očkovací kampaň pro uprchlíky z Ukrajiny a také pro ukrajinskou komunitu žijící v České republice.
Česko je v rámci Evropské unie premiantem v přijímání uprchlíků z Ukrajiny. V přepočtu na 100 tisíc obyvatel porazilo i Polsko, psal o tom web Echo24. Předseda České vakcinologické společnosti Roman Chlíbek už dříve pro web Deník uvedl, že uprchlíkům chybí základní očkování proti spalničkám, zarděnkám a příušnicím, spolu s očkováním proti žloutence B, záškrtu, tetanu, černému kašli a tuberkulóze.
Proočkovanost uprchlíků je nízká
Vzhledem ke snadnému přenosu a vysokému reprodukčnímu číslu původce je největší obava ze spalniček, ale také černého kašle, případně tuberkulózy, píše dále Deník. Domov v České republice našlo přes sto tisíc dětí z Ukrajiny. Psal o tom web Brněnská drbna. Novou očkovací kampaní navazuje resort zdravotnictví na českou verzi, která byla spuštěna v říjnu. Ukrajinská část kampaně je podporována fondem UNICEF, informuje ministerstvo na svém webu.
„Chceme navázat na úspěchy české části očkovací kampaně. Hlavní motivací je především dlouhodobě nízká proočkovanost ukrajinských dětí proti spalničkám a obrně, vysoká míra dezinformací i potřeba předat praktické informace těm, kteří chtějí a potřebují pro sebe a své blízké očkování zajistit. Děkuji UNICEFu za jejich podporu,” uvedl pro Události247 ministr zdravotnictví Vlastimil Válek.
Kdo kampaň zaplatí?
„Kampaň je samozřejmě jako každá jiná trošku riziková, vzhledem k investovaným prostředkům. Je však potřeba, aby se proočkovanost zvedla. Toto je cílová skupina, která nás musí zajímat vzhledem k tomu, že ten problém není krátkodobý a řada uprchlíků se už v Česku chystá zůstat,“ řekl Událostem247 epidemiolog Roman Prymula. Start kampaně na podporu očkování určenou na podporu ukrajinské komunity v Česku proběhl v očkovacím centru Bohéma v Brně, které provozuje společnost Podané ruce.
Celá ukrajinská část kampaně je hrazena z prostředků fondu UNICEF ve výši 5 415 760 korun. Proběhne v on-line prostředí, píše resort na svém webu. Od prosince do dubna bude doplněna i 6 zastávkami kontaktní kampaně s podporou venkovní reklamy. Hlavním komunikačním tématem bude historie a statistika očkování, praktická doporučení pro léčbu a předcházení nemocem, i vyvracení dezinformací, které se kolem očkování šíří. Poskytne také informace o tom, kam se má zájemce o očkování obracet, pokračuje web ministerstva.