Konec legendárních botasek. Tradiční česká firma uzavřela provoz

Strmý růst nákladů na energie i nouze o kvalifikované pracovníky, to jsou podle majitelů hlavní příčiny toho, že jedna z nejznámějších českých obuvnických značek nepřežila.

i Zdroj fotografie: abcMedia
                   

Legendární „botasky“ končí. Informaci přinesly Seznam Zprávy. Podle majitele firmy Františka Nestávala je důvodem výrazné zdražení energií i nedostatek kvalifikovaných pracovních sil, píší dále Seznam Zprávy. Majitelé firmy s tradicí sahající do roku 1949 prohlásili, že o dalším postupu rozhodnou v prvním kvartále roku 2023. Obuvnická firma dosáhla v roce 2021 zisku po zdanění 7,676 milionu korun. O rok dříve naopak skončila ve ztrátě 2,930 mil.

Kdysi jediné na trhu sportovní obuvi. A obdivuhodně univerzální

Společnost Botas je proslavená hlavně výrobou sportovní obuvi, připomínají Seznam Zprávy. Na její výrobu se zaměřila roku 1963. Značka Botas vznikla ze slov „bota“ a „Skuteč“, což je jméno obce na Chrudimsku, kde firma sídlí. Ještě v roce 1991 podnik zaměstnával 2 400 lidí, o deset let později už o polovinu méně, doplňují Seznam Zprávy. Nyní propustil část ze zbylých 70 zaměstnanců. „Buďto se bude vyrábět jinde, nebo značku prodám. Zájemce zatím nemám,“ řekl Nestával Seznam Zprávám.

iZdroj fotografie: Depositphotos
Kromě drahých energií položil firmu i výpadek dodávek do Ruska

Šestapadsátiletý Jiří Müller v mládí hodně sportoval a botasky na něm, jak říká, „jen hořely“. „Obouval jsem je snad na všechny skákací i běhací disciplíny,“ svěřil se Událostem247. „Kromě fotbalu, kde těžko mohly nahradit klasické kopačky se špunty. Říkali jsme jim ,bolševická imitace’, protože název samozřejmě každému připomene Adidasky. Dnešním mladým už botasky nic neříkají? Nedivím se, když vůbec nesportují a jen koukají do mobilu,“ dodává Müller pro Události247.

Krize prověří byznysplány všech hráčů na trhu

Jaroslavu Navrátilovi je třicet. Botasky už pro něj představují spíš reminiscenci, než takřka jedinou dostupnou značku sportovní obuvi na tehdejším trhu, kterou kdysi byly. „Děda, dokud chodil, takové staré botasky nosíval, když pracoval na zahrádce,“ rozpomínal se pro Události247. „Doslova na ně nedal dopustit, pochvaloval si, co všechno vydržely, a kam se na to hrabou ty dnešní. A pak jsem je hodně vídával ve starých sportovních dokumentech.“

iZdroj fotografie: Pexels
Značku Botas držela nad vodou i nostalgie, myslí si ekonomové

Zda bude podobných pádů tuzemských firem řekl Událostem247 ekonom Tomáš Pfeiler. Vysvětluje, že spíše dochází k oddělování zrna od plev. „Nečekám, že by krachla třeba Škodovka nebo ČEZ. Ekonomická krize prověřuje spíše životaschopnost byznysplánů nově vzniklých firem, které vznikly za ,levných peněz’ a hodně se zaúvěrovaly. Botas nepovažuji za nějakou ,firmu dneška’,“ zakončuje pro Události247 Tomáš Pfeiler.

Diskuze Vstoupit do diskuze
61 lidí právě čte
Autor článku

Martin Duplák

Bývalý redaktor webu ČT24, jehož koníčkem, a dlouhodobě i denní prací, jsou ekonomika a finance. Zaměřuji se také na kulturu a osobnosti.

Zobrazit další články