Zdražil toaletní papír, ale ne na ceně. Lidé si stěžují na malé role

Inflace a zdražování dopadá na všechny. Obchodníci proto vymysleli nenápadnou lest, jak vydělat, aby to zákazník hned nepoznal.

i Zdroj fotografie: abcMedia
                   

Fenoménem poslední doby se stalo zmenšování obsahu potravin nebo třeba drogerie. Upozornil na to například web Aexport. Nenápadnému zmenšování objemu výrobků a snižování gramáže se říká „smrskflace“. Znamená to, že cena potravinového nebo nápojového výrobku zůstává v obchodě stejná, ale zmenšuje se objem, gramáž nebo kvalita výrobků tak, aby si toho zákazník nevšiml, pokračuje web Aexport.

Roli mám za dva dny pryč, říká zákaznice

Český maloobchod v říjnu zaznamenal největší propad od dubna 2020. Tržby poklesly o 9,4 procenta. Píše o tom web Lidovky. Výrobci se proto snaží přilákat zákazníky, aniž by museli výrazně zdražit a přistoupili právě ke zmenšování objemů. Kromě potravin se to dotýká třeba i toaletního papíru. „Už jsme se setkali s případem, kdy si spotřebitel stěžoval na změnu velikosti balení toaletního papíru, ve kterém se nacházelo méně útržků,“ řekla Lidovkám ředitelka spotřebitelské organizace dTest Eduarda Hekšová.

iZdroj fotografie: abcMedia
Na české zákazníky se po svátcích chystá další zdražování, nevyhne se mu ani základní drogistické zboží

Já jsem ti toho už taky všimla,“ řekla Událostem247 zákaznice Eva Schneiderová z Brna. „Ne však proto, že by se mi role zprvu zdála menší, ale proto, že mi vydržela podstatně méně. Teď jak mi to říkáte, tak mne napadá, že to zřejmě bude právě z tohoto důvodu. A to nemluvím o tom, že toaletní papír stejně podražil. Ten, co kupuji já, tak od září je dražší už o 35 korun,“ doplnila paní Schneiderová pro Události247.

Nakupte si papír do zásoby, radí ekonom

Narůstá cena obalových materiálů i papíru, a to se promítá i do ceny například toaletních potřeb,“ uvedl pro Události247 ekonom Štěpán Křeček. „Velikost balení toaletního papíru se tak zmenšuje, i když se prodává za stejnou cenu. Toto balení si tak zákazník musí kupovat častěji, a tím pádem utratí víc peněz. Jedná se o další z forem skryté inflace. Kdy se zdražuje i jinými způsoby než růstem ceny,“ dodává ekonom.

iZdroj fotografie: Depositphotos
V supermarketech od Austrálie přes Japonsko až po Spojené státy vyprazdňují zákazníci regály

Ekonom Lukáš Kovanda odhaduje, že by v nejbližších měsících měl toaletní papír podražit o pět až deset procent. Jiné prognózy však predikují ještě vyšší růst. „Zdražení bude postupné, ale bude probíhat už letos na konci roku a pak v roce 2023,“ uvedl pro Události247 Kovanda s tím, že by si lidé měli udělat dostatečné zásoby této toaletní potřeby. Nižší gramáž mají i některé potraviny. Jejich přehled přinesl web Skrblík.

Diskuze Vstoupit do diskuze
80 lidí právě čte
Lucie Cochlarová
Autor článku

Lucie Cochlarová

Už při studiu ekonomiky jsem začala pracovat v Rádiu Čas a Televizi Relax. Sedm let jsem přinášela zprávy jako reportérka pro Televizi Nova, a to hlavně do Televizních novin. Práce editorky je pro mě výzva.

Zobrazit další články