Nové sankce pro řidiče bez povinného pojištění auta: Pokuty od ledna 2026 vzrostou o desítky procent
Platíte si toto pojištění? Pokud ne, tak byste měli co nejdříve začít, jinak vám může hrozit vysoká pokuta a také nepříjemné poplatky.
Stejně jako každý rok s koncem toho letošního přichází hned několik novinek, které se dotknou každého majitele automobilu. Jednou z největších novinek je zvýšení takzvaného příspěvku nepojištěných do garančního fondu. Zkráceně – na řidiče, který si odmítá platit povinné ručení, budou čekat mnohem vyšší sankce. Ty se pak odvíjejí od toho, jaké dvoustopé, ale i jednostopé vozidlo řidič vlastní.
Jak je to s povinným ručením
Jak již redakce Událostí247 několikrát popisovala, povinné ručení musí platit každý majitel dvoustopého i jednostopého vozidla – proto ta předpona „povinné“. I přesto ale v Česku existuje téměř sto tisíc řidičů, kteří na tuto povinnost neberou zřetel. Právě proto ministerstvo financí ve spojení s ČKP výrazně zvyšuje denní sazby za nepojištěná vozidla a to až o 20 %.
V praxi to funguje tak, že pokud řidič neplatí povinné ručení, každý den mu naskakuje penále směrem právě k ČKP. Česká kancelář pojistitelů spravuje takzvaný garanční fond, který slouží například k tomu, aby za majitele nepojištěného vozidla, který způsobil nehodu, zaplatil poškozenému řidiči škodu na voze. Jenže pokud nehodu skutečně způsobíte a ČKP za vás škodu zaplatí, pak ji musíte pochopitelně zaplatit ČKP. A když tak neučiníte, budou vás čekat všemožné nepříjemnosti, jako například exekuce.
Z přehledu ČKP pro rok 2026 vyplývá, že denní sazby u osobních automobilů mají být nově v těchto hladinách – 81 Kč, 51 Kč, 61 Kč, 83 Kč a 109 Kč za den. U motocyklů jsou sazby 6 Kč, 13 Kč, 26 Kč a 32 Kč za den podle objemu. Zkráceně to znamená, že pokud si majitel vozidla s objemem 1850 cm³ nebude rok platit pojištění, bude dlužen České kanceláři pojistitelů přes 30 000 Kč.
Příspěvek není pokuta
Je důležité zmínit jednu věc, a to tu, že příspěvek pro ČKP není pokutou. Pokud si majitel vozidla neplatí pojištění, je povinen uhradit ČKP výše zmíněný příspěvek, ale tím to nekončí. Za neplacení povinného ručení totiž navíc ještě hrozí pokuta 50 000 Kč. Pokud by tedy výše zmíněný řidič automobilu s objemem motoru 1850 cm³ rok neplatil povinné ručení, celková sankce se nakonec může vyšplhat až přes 80 000 Kč.
Smysl systému je poměrně přímočarý. Garanční fond slouží k úhradě škod, které nemůže krýt žádná pojišťovna, typicky právě škody způsobené nepojištěným vozidlem nebo neznámým viníkem. Když je nepojištěných aut víc, zvyšuje se tlak na fond a na celý systém náhrad. Proto se náklady přenášejí na ty, kteří povinnost ignorují, a ti budou muset v příštím roce platit mnohem více než doteď.





