Většina lidí nakupuje převážně ve velkých obchodních řetězcích, které propagují hlavně své privátní značky. Čeští potravináři proto mají smůlu.
Agrární komora České republiky ve své tiskové zprávě uvádí, že nízké ceny privátních značek obchodních řetězců diskriminují tradiční výrobky domácích producentů. Organizace zastupující české zemědělce a potravináře upozorňuje, že privátní značky jako je Pilos, Jarmark či Clever pochází od různých dodavatelů a obchodní řetězce mění pouze vzhled obalu. Na výrobce také tlačí, aby jim poskytovali co nejnižší ceny. Následně takový výrobek umístí na nejlepší místo v regálu, za což by si jiní dodavatelé museli připlácet.
Podezřelé chování řetězců
Obchodní řetězce přitom pod privátní značkou nabízí až čtvrtinu zboží. Jde hlavně o potraviny k rychlé spotřebě jako je mléko a mléčné výroby, maso, uzeniny či vejce. Agrární komora ale upozorňuje, že značkové české výrobky od stejného dodavatele s totožným složením a hmotností nemohou privátním značkám konkurovat. Řetězce je totiž znevýhodňují tím, že uměle navyšují jejich prodejní cenu. I proto se komora obrátila na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Kvůli velkým obchodním řetězcům by totiž mohl nastat konec českých potravin.
Agrární komora chování řetězců považuje za nespravedlivé. Vadí jí zejména obchodní praktiky, které snižují poptávku po produktech českých zavedených značek a vytlačují je na okraj zájmu spotřebitelů, uvádí ve své tiskové zprávě. A nejde jen o nevýhodné umisťování v regálech či vysokou přirážku. „Od našich členů máme informace, že obchodníci dokonce plíživě snižují objednávky jejich zavedených výrobků ve prospěch privátních značek, které si nechávají dodávat za co nejnižší cenu,“ uvedl prezident Agrární komory České republiky Jan Doležal.
Rizika pro české zákazníky
Ředitel komory upozorňuje také na to, že v případě, že dodavatel s nízkou cenou nesouhlasí, je řetězec schopen jednat i se zahraničním dodavatelem. Výrobek se přitom bude nadále tvářit jako domácí produkt. „Nemají totiž povinnost uvádět název konkrétního výrobce, který je pro běžného spotřebitele jen obtížně zjistitelný,“ vysvětlil Doležal. Vypadá to tak, že velké obchodní řetězce se snaží postupně zlikvidovat české výrobce potravin a prodávat dovezené a nekvalitní potraviny ze zahraničí.
Zákazníci přitom nemusí vůbec tušit, co ve skutečnosti nakupují. Pro mnoho lidí je totiž v nynější době zdražování hlavním kritériem při nákupu nízká cena. Web Business INFO píše o spotřebitelském průzkumu agentury NielsenQ, jež ukázal, že až 61 procent lidí uvádí jako hlavní důvod pro nákup privátních značek jejich nižší cenu oproti značkovým výrobkům. Polovinu spotřebitelů k rozhodnutí vede také pozitivní předchozí zkušenost. Třetina lidí pak sahá po privátních značkách kvůli srovnatelné kvalitě, dodává Business INFO.