Evropská unie nechce ustoupit od svých omezujících plánů. Parlament schválil zákaz spalovacích motorů od roku 2035

Návrh, který zakazuje prodej nových osobních aut se spalovacími motory, schválil Evropský parlament. Omezení začne platit v roce 2035.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Spalovací motory jsou pro Evropskou unii dlouhodobě trnem v oku. Posledních několik let se snaží svými nařízeními docílit toho, aby automobilky vyráběly hlavně elektromobily, píší Seznam Zprávy. Společnosti vyrábějící osobní vozy ale reagují hlavně na poptávku na trhu. Zákazníci si stále žádají automobily se spalovacími motory. Evropská unie se tak rozhodla přísnější normy pro emise CO2 vynutit důkladněji. Jak píše server iDnes, norma, kterou schválil Evropský parlament, vyžaduje, aby emise CO2 vypouštěné novými auty byly sníženy o sto procent, tedy na nulu.

Ojetá budou zdražovat

To znamená jediné. Od roku 2035 nesmí automobilky prodávat žádná osobní a lehká užitková auta se spalovacími motory. Kdo si tak nebude chtít pořizovat elektromobil, musí si koupit auto ojeté. Na ty se nové opatření vztahovat nebude, uvádi iDnes. Rozhodnutí ale přesto i odvětví ojetých automobilů výrazně zasáhne. Dá se očekávat, že ojetiny budou nadále zdražovat, jak dále píše server iDnes. Přitom už poslední rok a půl ceny ojetých automobilů rostou, protože je nedostatek nových vozů.

iZdroj fotografie: Depositphotos
Elektromobil

Po schválení návrhu Evropským parlamentem se dá v budoucnu očekávat, že se krize na automobilovém trhu ještě prohloubí. Důvodem je i skutečnost, že ceny nových elektromobilů jsou stále velmi vysoké, píše iDnes. Nejde tak o to, že by lidé nechtěli nákupem přispět k ochraně klimatu, ale jednoduše na takovou variantu nemají finance. Bez státních dotací nejsou automobilky schopné nabídnout bateriová auta, která by byla srovnatelná s vozy se spalovacím motorem, připomíná server iDnes.

Zafungovala lobby

Problémem u elektromobilů je vysoká cena akumulátorů a komplikace kolem některých materiálů. Těmi jsou zejména drahé kovy nutné pro výrobu. Nedá se tak ani předpokládat, že by se v budoucnu ceny vozů na elektrický pohon snížily. Rozhodnutí Evropského parlamentu tak majitele automobilů rozhodně nepotěšilo. Nadšeni nejsou ani někteří europoslanci. Martina Dlabajová (za ANO) označila rozhodnutí za „ránu českému automobilovému průmyslu“, jak informuje server ČT24.

Rozhodnutí netleskají ve velkém ani ti, kteří elektro vozům fandí. Přijetí nejpřísnějšího návrhu podle nich přinese víc komplikací než užitku. Řadu lidí může nová norma vést k rozhodnutí prodlužovat život svému stávajícímu automobilu. Nemusí tak chtít svůj vůz vyměnit například ani po 10 letech. Po ulicích tak paradoxně může jezdit ještě více vozů, které nebudou plnit ekologické normy. Europoslanci ale byli vystavení velkému lobbistickému tlaku, jak píše iDnes.

Diskuze Vstoupit do diskuze
144 lidí právě čte
Lucie Cochlarová
Autor článku

Lucie Cochlarová

Už při studiu ekonomiky jsem začala pracovat v Rádiu Čas a Televizi Relax. Sedm let jsem přinášela zprávy jako reportérka pro Televizi Nova, a to hlavně do Televizních novin. Práce editorky je pro mě výzva.

Zobrazit další články