Napětí mezi lidmi výrazně narostlo už v období pandemie covidu-19. Válka na Ukrajině a energetická krize vše ještě prohloubily.
Je jen velmi málo lidí, kteří aktuální složitou situaci nevnímají negativně. Dopad je totiž viditelný v každodenním životě. Výrazně navýšené ceny potravin, pohonných hmot, energií a dalších věcí na to navázaných dopadají téměř na všechny. Není tak překvapivé, že podle průzkumu skupiny Partners celkem 86 procent Čechů vnímá současnou hospodářskou situaci jako výrazně horší než před rokem, píše server iDnes. Nejvíce mají obavy z budoucnosti ohrožené skupiny obyvatel jakou jsou samoživitelé a samoživitelky, senioři a rodiny s malými dětmi.
Růst cen způsobuje zoufalost
Právě na ně obzvlášť dopadají ceny potravin, bez kterých není možné žít a jejichž hodnota roste rychlým tempem. Jak připomíná web iDnes, oproti loňsku jsou v průměru dražší o 21 procent. Některé položky přitom jen za poslední měsíc zvýšily svou cenu více než dvojnásobně. Typickým příkladem je cukr, jehož cena se celorepublikově mezi září a říjnem zvýšila o více než 60 procent. „Ještě v září stál 21,40 korun, v říjnu již 35,50 korun. Je to historicky zcela mimořádné zdražení cukru,“ uvedl pro web iDnes ekonom Lukáš Kovanda.
To některé lidi může vést k zoufalství a svůj vztek si pak vybíjí tam, kde vyšší cenu produktu zjistí – v supermarketech. Jejich pracovníci, především z ochranky, tak jsou mnohem obezřetnější, aby nenávistné projevy nakupujících zachytily včas. S agresí ze strany zákazníků se přitom supermarkety setkaly už v době koronavirové pandemie, kdy někteří odmítali respektovat vládní nařízení a do prodejen vstupovali bez ochrany nosu a úst.
Problémy jsou i na úřadech
Pracovníci obchodů ale mohou být ohroženi i v případě slevových akcí, jak ukazuje zkušenost z Velké Británie, o které informuje web Fakt. V prodejnách Tesco v domovské zemi proto musí být zaměstnanci při vykládání zboží chráněni žlutými vysokými bezpečnostními bariérami. Nakupující jsou totiž schopni se na produkty v akci vrhat a trhat je prodavačům přímo z ruky. Sami zaměstnanci potvrdili, že se necítí bezpečně při zlevňování produktů, a proto obchodní řetězec přistoupil k tomuto opatření.
Žluté zábrany Tesco používalo i v době koronavirové pandemie, aby poskytlo svým zaměstnancům více prostoru. Od té doby se navíc podle některých agrese ze strany zákazníků zvýšila. Ohroženi ale nejsou jen zaměstnanci obchodů. Agresivita lidí roste i vůči lékařům, zdravotnickému personálu, sociálním pracovníkům či úředníkům úřadů práce, informuje web Novinky. Jen na úřadech práce došlo za první tři měsíce letošního roku k 58 fyzickým útokům proti zaměstnancům. Některé instituce proto zavádí bezpečnostní opatření, píše dále web Novinky.