Ani v letošním roce se trend zvyšování cen u potravin nezlomí. Se zdražením počítají i ti největší výrobci potravin na světě.
Nevyhnutelné zvýšení cen u oblíbených výrobků Nestlé oznámil v rozhovoru pro německý web Frankfurter Allgemeine Zeitung šéf švýcarské společnosti Mark Schneider. Tento krok je nezvratitelný, protože firmě rostou náklady na výrobu, které se musí promítnout do konečných cen, píše web Čas. Růst cen by ale podle šéfa Nestlé neměl být tak výrazný jako v loňském roce. I přesto si lidé pořádně připlatí. Za 1. pololetí roku 2022 švýcarský gigant zvedl ceny o 6,5 procenta, připomíná Investiční web. Náklady společnosti rostly loni nejvíce za 40 let.
Oblíbené sladkosti se zdraží
Zároveň společnosti rostly i tržby. Za prvních devět měsíců loňského roku o 8,5 procenta, píše web Čas. Samotný růst cen k tomu přispěl 7,5 procentuálními body. Výsledky za celý rok 2022 budou známy v průběhu února. Už teď je ale z vyjádření generálního ředitele jasné, že Nestlé bude v nadcházejících měsících zdražovat. Zřejmě tento trend bude podobný jako loni, kdy se výrazně zvyšovaly ceny v Severní Americe než v Evropě. V Evropě stouply ceny za první pololetí roku 2022 o 4,9 procenta, zatímco v Kanadě a v USA o 9,8 procenta, píše Investiční web.
Výrobky švýcarského výrobce jsou velmi oblíbené a zahrnují celou škálu produktů. Nejde jen o čokoládové tyčinky KitKat či cereálie Nesquik, které uvádí Investiční web, ale také o balenou vodu, nápoje, kávu a další cukrovinky jako Lentilky, Bon Pari, Hašlerky, tyčinky s názvem Milena, Kofila, Lion či Ledové kaštany. Řada lidí krátce po zahájení ruské invaze na Ukrajinu vyzývala k bojkotu těchto produktů. Důvodem byla skutečnost, že společnost Nestlé odmítla zcela opustit ruský trh.
Nestlé v Rusku zcela neskončilo
V první reakci sice přestal švýcarský gigant do Ruska dodávat minerální vody či kávu, ale stále pokračoval v posílání zboží nutného pro přežití tamních obyvatel, připomíná web TN. Firma kvůli tomu čelila kritice nejen ze strany veřejnosti, ale i ukrajinských představitelů. „Odmítnutím zastavit obchodní aktivity v Rusku Nestlé umožňuje pokračování ruské útočné války v Evropě. Dlouhodobé poškození dobrého jména společnosti je úměrné rozsahu ruských válečných zločinů na Ukrajině (obrovské),“ napsal na Twitteru 17.3.2022 ukrajinský premiér Denys Šmyhal.
I mnozí Češi sdíleli na sociálních sítích výzvy k bojkotu produktů Nestlé. Na nátlak švýcarská společnost nakonec svůj názor přehodnotila. Z ruského trhu se ale úplně nestáhla. Britská Moral Rating Agency loni v říjnu vydala žebříček pod názvem „síň komunikační hanby“, ve kterém označila 12 korporací, které nenaplnily své prezentované plány zastavit či přerušit byznys v Rusku. Nestlé se objevila na prvních místech vedle PepsiCo či Unilever, uvádí web Ekonom.