Od roku 2024 budou muset na základě rozhodnutí Evropské unie být nové automobily vybaveny dalšími nutnými asistenty.
Předpisy musí splňovat nejen řidiči, ale také automobily. Motorista musí mít platné řidičské oprávnění a také je zodpovědný za to, že vůz, který řídí má dobrý technický stav. Jeho součástí je povinná výbava. Ta se čas od času mění, a tak se není dobré spoléhat na to, co se člověk naučil před desítkami let v autoškole. Aktuálně je v Česku nutné mít v automobilu povinnou výbavu, a to výstražný trojúhelník, reflexní vestu pro řidiče, sadu pro opravu pneumatiky, rezervní kolo a autolékárničku, jak připomíná web Cebia.
Výčet asistentů je dlouhý
Nejen řidiči si musí hlídat, co je podle platných předpisů nutné dodržovat. I automobilky mají jasně dané, co je třeba povinně do nových vozů instalovat. Od letošního 6. července musí být mezi povinnými bezpečnostními prvky u nových vozidel několik asistentů. Jde o inteligentní regulaci rychlosti, prostor pro alkoholový imobilizér, upozorňování na ospalost a nepozornost řidiče, vyspělé upozorňování na rozptýlenost řidiče, signály nouzového brzdění, systémy detekce zpětného chodu, zapisovače údajů o události a monitorování tlaku v pneumatikách, píše web TN.
To ale Evropské komisi ke spokojenosti nestačí, a proto rozhodla o tom, že od roku 2024 budou muset mít vozy ve své výbavě několik dalších bezpečnostních prvků. Jak píše web AutoŽivě, jde o asistenta hlídání jízdních pruhů, který nebude v pasivní verzi, ale v aktivní formě. Bude tak běžné, že tento systém bude tahat za volant a vracet auto za bílou čáru. Přestože jde o zvýšení bezpečnosti na silnicích, v určitých situacích může být na překážku. Například, když bude automobil projíždět v zúžení při opravě silnice.
Vyšší výdaje při pořízení i opravách
Další asistent bude také pro řadu motoristů otravný. Systém takzvané inteligentní asistence rychlosti bude hlídat, jestli není překračována rychlost, informuje web TN. Automaticky bude auto nucené zpomalit. „Automobil bude vědět, že tady máte jet 60. Jenže vy třeba před sebou máte překážku, nebo se potřebujete něčemu vyhnout nebo se rychle potřebujete zařadit do druhého pruhu, protože hrozí, že do vás někdo vrazí. Takže sešlápnete plyn a ten systém anuluje zabezpečenou šedesátku,“ uvedl pro web TN mluvčí Ústředního automotoklubu ČR Igor Sirota.
Evropská komise zavedení nových asistentů považuje za největší věc od zavedení bezpečnostní pásů. Méně nadšení jsou řidiči, pro které to znamená mimo jiné i další výdaje. Další elektronika v automobilu znamená možné opravy, které stojí nemalé finance. Problém to také představuje pro ty, kteří si rádi pořizují jednoduchá a levná auta. Nařízení bude platit pro všechny automobilky, a tak se to nepříznivě projeví i na ceně nízkorozpočtových vozů, připomíná web AutoŽivě.