Bedýnky ve slevách jako cesta k levným potravinám: Supermarkety lidi vyslyšely a konečně nabízí potraviny za pakatel

Obchodníci nesmí prodávat potraviny s prošlým datem trvanlivosti, i když by bylo možné je dále využít. Některé zboží se jim i přesto daří před vyhozením zachránit.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Supermarkety mají nemalé přebytky potravin, které již nemohou zákazníkům nabízet. Místo vyhození se je ale snaží kreativně využít. Například řetězec Albert začal loni testovat druh pečiva, které peče z neprodaných banánů, informuje web MediaGuru. Banány, o které už zákazníci nemají zájem, pracovníci Albertu zpracovávají jako surovinu pro výrobu speciálního sladkého chlebíčku. Jeho receptura byla přitom vytvořena jen proto, aby dostali nevzhledné banány druhou šanci a snížilo se tak zbytečné plýtvání potravinami.

V Albertu pečou jen tolik, kolik prodají

„Mají ideální cukernatost pro pečení. V rámci vývoje jsme zkoušeli různé kombinace surovin, poměrů a chutí. Jako nejlepší nám vyšlo spojení speciální špaldové mouky, banánů a klikvy – brusinek,“ uvedl pro MediaGuru manažer vlastní produkce pečiva supermarketu Václav Bozděch. Špaldová mouka má podle Bozděcha spoustu výživových benefitů a je mezi zákazníky oblíbená. Kromě toho může chlebíček nakupující oslovit i svým atypickým tvarem, protože je v půlce naříznutý, aby připomínal banánový list.

iZdroj fotografie: Depositphotos
V Albertu pečou z neprodaných banánů sladký chlebíček

Albert pečení z neprodaných banánů rozjel loni v létě a postupně má být výroba nového pečiva zařazena do všech hypermarketů. Nejde však o jedinou aktivitu Albertu v oblasti snižování odpadu. Zákazníci se v jeho obchodech mohou často setkat s tím, že některé druhy pečiva již ve večerních hodinách nejsou k dispozici. Drží se totiž pravidla, že pečou jen tolik kolik prodají, aby předcházeli vyhazování, píše web Vitalia. I proto zde produkty, u kterých se blíží datum spotřeby, pravidelně zlevňují až o 30 procent.

Supermarkety hledají nové cesty

Albertu se díky zmíněným opatřením za poslední 2 roky povedlo snížit podíl neprodaných potravin na pouhé 1 až 2 procenta, informuje Vitalia. K dalšímu snižování má pomoci i prodej bedýnek. Od loňského léta společnost nabízí neprodané ovoce a zeleninu po 3 kilech za 30 korun. Podobnou cestou se vydal i řetězec Lidl, jehož vybrané prodejny od loňska nabízí tříkilové bedýnky s ovocem a zeleninou za 25 korun. „Když půjdeme tímto směrem, zachráníme za rok více než 3 800 tun ovoce a zeleniny,“ uvedl pro web EkoNews mluvčí řetězce Tomáš Myler.

Na likvidaci vyhozených potravin společnost podle Mylera ušetří více než milion korun ročně. I proto Lidl hodlá nabízet ve slevách i další potraviny, u kterých se blíží konec data spotřeby. Bedýnky s neprodaným ovocem a zeleninou nabízí také Penny, informuje web Aktuálně.

Nejčastěji v nich zákazníci najdou „kousky lehce ťuknuté, které mají oschlou nať nebo jsou z roztržených balení,“ uvedl pro Aktuálně tiskový mluvčí společnosti Tomáš Kubík. Ve všech řetězcích je o levné bedýnky velký zájem. Není divu, když jde o skoro nejjednodušší cestu k levným potravinám.

Také nakupujete zboží ve slevách?

Diskuze Vstoupit do diskuze
93 lidí právě čte
Ondřej Trčálek
Autor článku

Ondřej Trčálek

Baví mě čtenářům poskytovat fakta a dávat je do souvislostí. Působil jsem v rádiích Orion a Kiss Morava. Od roku 2005 jsem vyráběl reportáže pro několik televizí. Inspiraci hledám především v hudbě.

Zobrazit další články