V supermarketech se v zimě moc neohřejete. Velké řetězce připravují úspornější opatření

Cena elektřiny i plynu v posledních týdnech dosahuje rekordních hodnot, což se dotýká nejen domácností, ale také firem. Úsporná opatření připravují i supermarkety.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Snížení nákladů za energie je aktuálně cílem téměř každého. Nutnost přemýšlet, jak ušetřit neminula ani velké obchodní řetězce, píše TN. Především v zimě rostou společnostem výrazně náklady kvůli vytápění a osvětlení, a tak se snaží supermarkety připravit na náročnou topnou sezónu. Jedním z nejjednodušších způsobů šetření je snížení teploty na prodejnách. Mnohé firmy tak plánují udržet teplotu pod 20 stupni.

Na prodejnách bude chladněji

„Jedna z uvažovaných variant, kterou bychom mohli zvolit, je snížení teploty vytápění asi o 2 stupně. Konkrétní scénáře jsou však u našich obchodních domů různé a závisí na technickém zázemí,“ uvedl mluvčí společnosti IKEA Petr Šašek pro web TN. Podobnou cestou se chtějí vydat také prodejny TESCO. Podle mluvčího Michala Kuzmiaka už ale byla teplota 18 stupňů na prodejnách nastavena i v loňském roce. Supermarkety nevyužívají plyn ale jen k vytápění. Pro některé je nezbytný také pro chod vlastních pekáren, může tak dojít ke snížení jejich provozu.

iZdroj fotografie: Depositphotos
LED žárovka

Kromě plynu společnosti trápí i rekordní ceny elektřiny. Tu na prodejnách nejvýrazněji spotřebovává osvětlení. Řešením je pro řadu řetězců pořízení úspornější světel. „Mezi zavedená řešení patří například výměna osvětlení za LED zářivky, systém řízení hladiny osvětlení a automatického stmívání nebo rekonstrukce vzduchotechniky,“ vysvětlil pro web TN mluvčí společnosti TESCO. Cestou modernizace v pořízení LED osvětlení a využívání modernější chladící a mrazící technologie, jdou také podle mluvčího sítě Tomáše Kubíka supermarkety Penny.

Ceny nadále stoupají

Překážkou, proč úspornější zařízení nevyužívají všechny prodejny, jsou finance. Jak píše web TN, modernizace jedné prodejny stojí několik milionů korun. Naopak všechny úpravy už podstoupily prodejny nábytku JYSK a společnost tak nemusí letos zavádět žádná mimořádná opatření kvůli vysokým cenám energií. „Úsporné osvětlení je ve všech prodejnách JYSK už několik let standardem, osvětlení výkladů a loga je v noci vypnuté,“ uvedla pro web TN mluvčí společnosti Zuzana Rafajlovič.

iZdroj fotografie: Depositphotos
Energie

Právě omezení nočního svícení je jednoduchým způsobem, jak mohou řetězce ušetřit. Společnosti také přemýšlí o vlastní výrobě energie a zvažují montáž solárních panelů na střechy prodejen. Zřejmě k takovým krokům budou nuceny postupně přejít všichni, protože situace na trhu s energiemi je stále dramatičtější. Jak tento týden Události247 informovaly, cena elektřiny i plynu na burze dosáhla rekordních čísel a zatím nic nenasvědčuje tomu, že se trend otočí.

Diskuze Vstoupit do diskuze
141 lidí právě čte
Lucie Cochlarová
Autor článku

Lucie Cochlarová

Už při studiu ekonomiky jsem začala pracovat v Rádiu Čas a Televizi Relax. Sedm let jsem přinášela zprávy jako reportérka pro Televizi Nova, a to hlavně do Televizních novin. Práce editorky je pro mě výzva.

Zobrazit další články