Rohlík za 1 Kč je realitou: K pečivu zlevněnému až o 80 % se dá snadno dostat, důležitý je čas nákupu

Supermarketům každý den zůstává velké množství neprodaného pečiva, které většinou skončí v popelnicích. Některé obchody však pečivo doprodávají za výhodnou cenu.

i Zdroj fotografie: Daniela Beránková pro Události247
                   

Na velké slevy v některých obchodních řetězcích před zavírací dobou upozorňuje Youtube kanál Starej fotr. Jeho autor ve své reportáži navštívil oddělení pečiva rovnou v několika supermarketech. Ve většině z nich však ani pár desítek minut před zavřením prodejny neměli slevu na neprodané kusy pečiva. Ze záběrů je přitom zřejmé, že nešlo o malé množství. Původní cena zůstala u většiny druhů pečiva například v prodejně Albert, kterou youtuber navštívil. Na dotaz, kam neprodané potraviny dál putují, přítomný zaměstnanec sdělil, že neví.

Velké slevy měla jedna prodejna z pěti

Je jasné, že pečivo z pultů po zavření obchodu zmizí, protože v Česku se může prodávat pouze čerstvé pečivo, uvedl kanál Starej fotr. V Albertu přitom byla sleva na neprodané pečivo jen u několika vybraných druhů. Dalším navštíveným obchodem byl supermarket Penny, ve kterém u nabízeného pečiva rovněž nebyla ani před zavírací dobou žádná sleva. Velmi podobná situace panovala také v prodejně supermarketu Billa, kde byly jen velmi malé slevy u některých druhů.

Naopak v jedné navštívené prodejně Kaufland si lidé mohli před zavírací dobou pořídit pečivo velmi levně. U řady druhů byla u neprodaných kusů sleva dokonce až 80 procent, jak uvádí v reportáži autor kanálu Starej fotr. Ze záběrů je zřejmé, že rohlík se dokonce prodával pouze za 1 korunu, sladké pečivo typu croissant pak za 4 koruny.

Přesto ani v Kauflandu není pravidlem, že k tak výrazným slevám dochází plošně na všech prodejnách. Youtuber navštívil i jinou prodejnu tohoto řetězce a v ní i před koncem otevírací doby nebyly téměř žádné slevy, přestože v nabídce ještě několik kusů bylo.

Zbytečné tuny odpadu

I když pečivo je obvykle zcela v pořádku a poživatelné ještě druhý den třeba k snídani, řada obchodů se o jeho doprodej nijak zvlášť nesnaží. Mnoho lidí by přitom v době velkého zdražování uvítalo nákup pečiva, které je jednou ze základních potravin, za výhodnější cenu. Je však zřejmé, že supermarkety v této záležitosti nepostupují koordinovaně a situace se liší prodejnu od prodejny.

iZdroj fotografie: Aleš Peterka pro Události247
V době velkého zdražování by řada lidí uvítala možnost nákupu pečiva za výhodnější cenu

Postup supermarketů se jeví jako nepochopitelný obzvlášť v situaci, kdy je zřejmé, že většinu z neprodaných kusů vyhodí. Na dobročinné účely lze totiž darovat jen trvanlivé potraviny. Obchodníci se přitom snaží v poslední době dávat důraz na udržitelnost. Například řetězec Albert začal péct pečivo z neprodaných banánů, jak Událsoti247 psaly v lednu.

Vzhledem k tomu, jaké množství potravin supermarkety vyhazují, jde ale o malý krok. Podle Organizace pro zemědělství a výživu každoročně na celém svět skončí v odpadu třetina vyprodukovaných potravin, což tvoří zhruba 1,3 miliard tun, píše web Akademie věd ČR.

Diskuze Vstoupit do diskuze
125 lidí právě čte
Lucie Cochlarová
Autor článku

Lucie Cochlarová

Už při studiu ekonomiky jsem začala pracovat v Rádiu Čas a Televizi Relax. Sedm let jsem přinášela zprávy jako reportérka pro Televizi Nova, a to hlavně do Televizních novin. Práce editorky je pro mě výzva.

Zobrazit další články