Supermarketům každý den zůstává velké množství neprodaného pečiva, které většinou skončí v popelnicích. Některé obchody však pečivo doprodávají za výhodnou cenu.
Na velké slevy v některých obchodních řetězcích před zavírací dobou upozorňuje Youtube kanál Starej fotr. Jeho autor ve své reportáži navštívil oddělení pečiva rovnou v několika supermarketech. Ve většině z nich však ani pár desítek minut před zavřením prodejny neměli slevu na neprodané kusy pečiva. Ze záběrů je přitom zřejmé, že nešlo o malé množství. Původní cena zůstala u většiny druhů pečiva například v prodejně Albert, kterou youtuber navštívil. Na dotaz, kam neprodané potraviny dál putují, přítomný zaměstnanec sdělil, že neví.
Velké slevy měla jedna prodejna z pěti
Je jasné, že pečivo z pultů po zavření obchodu zmizí, protože v Česku se může prodávat pouze čerstvé pečivo, uvedl kanál Starej fotr. V Albertu přitom byla sleva na neprodané pečivo jen u několika vybraných druhů. Dalším navštíveným obchodem byl supermarket Penny, ve kterém u nabízeného pečiva rovněž nebyla ani před zavírací dobou žádná sleva. Velmi podobná situace panovala také v prodejně supermarketu Billa, kde byly jen velmi malé slevy u některých druhů.
Naopak v jedné navštívené prodejně Kaufland si lidé mohli před zavírací dobou pořídit pečivo velmi levně. U řady druhů byla u neprodaných kusů sleva dokonce až 80 procent, jak uvádí v reportáži autor kanálu Starej fotr. Ze záběrů je zřejmé, že rohlík se dokonce prodával pouze za 1 korunu, sladké pečivo typu croissant pak za 4 koruny.
Přesto ani v Kauflandu není pravidlem, že k tak výrazným slevám dochází plošně na všech prodejnách. Youtuber navštívil i jinou prodejnu tohoto řetězce a v ní i před koncem otevírací doby nebyly téměř žádné slevy, přestože v nabídce ještě několik kusů bylo.
Zbytečné tuny odpadu
I když pečivo je obvykle zcela v pořádku a poživatelné ještě druhý den třeba k snídani, řada obchodů se o jeho doprodej nijak zvlášť nesnaží. Mnoho lidí by přitom v době velkého zdražování uvítalo nákup pečiva, které je jednou ze základních potravin, za výhodnější cenu. Je však zřejmé, že supermarkety v této záležitosti nepostupují koordinovaně a situace se liší prodejnu od prodejny.
Postup supermarketů se jeví jako nepochopitelný obzvlášť v situaci, kdy je zřejmé, že většinu z neprodaných kusů vyhodí. Na dobročinné účely lze totiž darovat jen trvanlivé potraviny. Obchodníci se přitom snaží v poslední době dávat důraz na udržitelnost. Například řetězec Albert začal péct pečivo z neprodaných banánů, jak Událsoti247 psaly v lednu.
Vzhledem k tomu, jaké množství potravin supermarkety vyhazují, jde ale o malý krok. Podle Organizace pro zemědělství a výživu každoročně na celém svět skončí v odpadu třetina vyprodukovaných potravin, což tvoří zhruba 1,3 miliard tun, píše web Akademie věd ČR.