Balení másla se zmenšilo, cena zůstala. Polský Lidl se za očividný podvod nestydí. I české obchody se však mají za co stydět

Ceny potravin stoupají strmě už více než rok. Výrobci a obchodní řetězce se nicméně snaží najít i jiné způsoby, jak vydělat, a to co nejvíce.

i Zdroj fotografie: Meanos / Creative Commons / CC-BY-SA
                   

Web BusinessInsider informuje o případu, ke kterému došlo v Polsku. Obchodní řetězec Lidl sice prodává máslo za stejnou cenu, ale nenápadně změnil gramáž. Nyní se kostka másla prodává v balení 170 gramů místo původních 200 gramů. Konkrétně se jedná o značku Pilos, která se chlubí na obalu obsahem tuku 82 procent. I přes snížení gramáže zůstala cena stejná, a to 4,90 zlotých (necelých 25 korun), píše web BusinessInsider. Poláci si však triku Lidlu všimili. Celá kauza se hojně komentovala na sociálních sítích.

Obchodní řetězec se už vyjádřil

Údajně má jít jen o dočasnou akci. Při zakoupení tří kusů kostek mohou se totiž zákazníci dostat na cenu 2,55 zlotých (necelých 13 korun) za balení. V nabídce má být nadále i máslo Pilos o hmotnosti 200 gramů, avšak za cenu 5,76 zlotých (téměř 30 korun), dodává web BusinessInsider. Zmenšování balení není žádným novým trikem obchodních řetězců a výrobců potravin. Web Měšec píše, že takzvaná smrskflace se může objevit téměř u všech položek. Zmenšit se může pečivo, balení jogurtů, snížit počet čajových sáčků, i žvýkaček.

iZdroj fotografie: Depositphotos
Smrskflace se nevyhýbá ani drogistickému zboží. Předcházet je tomu možné jen sledováním cen

Jde o poměrně běžnou taktiku v době inflace, jak navýšit cenu, aniž by si toho většina zákazníků všimla. Například balení uzeniny je menší, ale jednotlivá kolečka salámu či šunky jsou rozmístěna v balení tak, aby to bylo možné přehlédnout. U smetany zase dochází k tomu, že se zvětšuje prohlubeň kelímku, upozorňuje web Měšec. Zjistit, že si člověk koupil menší balení za stejnou cenu je možné čtením etikety, kde musí být konkrétní hmotnost vždy uvedena.

Lidé si změn všímají pozdě

„Automaticky jsem sáhla po ovocném jogurtu, cena necelých deset korun se mi zdála dobrá. Jenže doma jsem při vybalování nákupu zjistila, že neváží 150, ale jen 130 gramů. Do obchodu jsem se vrátila a na cenovce skutečně byla uvedena hmotnost 130 gramů,“ uvedla loni pro web CNN Prima News Milena z Teplicka. Velmi oblíbená je smrskflace i u sladkostí. „Tyčinka KitKat Chunky měla původně gramáž 50 gramů, po prvním ztenčování se snížila na 48 gramů a dnes váží jen 40 gramů,“ uvedl pro web CNN Prima News ekonom Lukáš Kovanda.

Setkat s tím je možné i u výživy pro děti. Loni například umělé mléko Beba od koncernu Nestlé bylo zmenšeno o 10 gramů, na první pohled zůstalo balení stejné, stejně jako cena, popisuje web Seznam Zprávy. Nestlé stejný postup udělalo také u oblíbeného kakaového nápoje Granko. Prémiová verze Exclusive vážila dříve 400 gramů, ale od loňska je ve stejné krabici jen 350 gramů. Výrobci se tímto způsobem brání úbytku zákazníků, který by nastal, kdyby výrazněji zvýšili cenu, uvádí Seznam Zprávy.

Diskuze Vstoupit do diskuze
54 lidí právě čte
Ondřej Trčálek
Autor článku

Ondřej Trčálek

Baví mě čtenářům poskytovat fakta a dávat je do souvislostí. Působil jsem v rádiích Orion a Kiss Morava. Od roku 2005 jsem vyráběl reportáže pro několik televizí. Inspiraci hledám především v hudbě.

Zobrazit další články