Zdražování se týká nejen bydlení či potravin, ale také služeb. Zvýšení cen se nevyhnulo ani autoservisům, kde si lidé výrazně připlatí.
Loňský rok byl pro řadu lidí jedním z nejnáročnějších, zejména kvůli prudkému růstu cen napříč všemi odvětvími. Letos to nevypadá zatím o mnoho lépe a prodražit se má výrazně také provoz automobilů, píše web TN. Důvodem jsou nejen vysoké cen paliv, ale také povinného ručení či likvidační ceny na služby autoservisů. Hodina práce mechanika stojí v řadě servisů kolem tisíce korun. Nejen kvůli vysokým cenám za práci automechaniků se řada oprav výrazně prodraží. Zvyšují se i ceny náhradních dílů.
Provoz automobilu začíná být neúnosný
Lidé, které čeká pravidelná technická prohlídka, takzvaná STK, si musí připravit až 5 tisíc korun. A to v případě, že mají automobil v pořádku. Za několik tisíc korun totiž servisy nabízí základní kontrolu vozu a zajištění prohlídky ve stanicích technické kontroly. V ceně je i emisní kontrola a veškeré poplatky s tím spojené. Přestože se ceny autoservisů napříč republikou liší, málokde je možné tuto službu pořídit za méně než 3 tisíce korun.
„Sháním servisáka se slušnými cenami už pár týdnů. No, prostě se to vůbec nedaří. Hodně jsem odkládal i ty větší opravy a teď bych potřeboval nové žhavení, nové pneumatiky, zkontrolovat geometrii a další maličkosti jako je výměna oleje, na kterou si sám netroufám. Všude mi ale vyměřili takové částky, že se mi z toho zamotala hlava. Tyhle opravy stály kdysi pár tisíc,“prozradil Událostem247 v zaslané korespondenci čtenář Marek Kalivoda z Dobříše.
Místo auta raději autobus
Ti, kteří se rozhodnou do svého vozu investovat, se potýkají s dalšími problémy. Kvůli nedostatku některých náhradních dílů hlásí autoservisy dlouhé čekací lhůty, píše web TN. Důvodem je, že se řada elektronických součástek a komponentů dováží z Asie a dodání vázne. Potíže jsou i s některými skly. „Na některé typy čelních skel nebo ledkových světlometů se čeká i tři až čtyři měsíce. Jsou to spíš moderní auta s modernějšími technologiemi, vybavená adaptivními tempomaty nebo ledkovými světly,“ uved pro TN jednatel servisu RM Racing David Rajnoch.
Negativně situaci ovlivňuje také válka na Ukrajině, protože některé typy skel či pneumatik se v zemi vyráběly. I proto autoservisy letos u některých dílů očekávají další zdražení, a to o 20 až 30 procent, uvádí web TN. Už loni na podzim přitom sada zimních pneumatik ročně zdražila o 13 procent, jak informuje web Deník. Provoz automobilu navyšuje také zdražení povinného a havarijního pojištění a chystá se rovněž navýšení ceny dálničních známek, píše web Novinky.
Není proto divu, že se řada lidí v současnosti raději uchyluje k využívání městské hromadné dopravy coby finančně dostupnější varianty. Nechtějí totiž skončit na ulici. „Auto už mám pár dnů odstavené a jezdím radši městskou dopravou, kterou máme slušnou. Kdybych se rozhodl opravy nakonec zaplatit, je tam určitá šance, že by se ze mě stal bezdomovec s opraveným autem,“ dodal pro Události247 Marek Kalivoda.