U řidičských zkoušek přibydou další otázky. Asociace autoškol: Chceme, aby se lidé učili pravidla, ne správné odpovědi

Získat řidičské oprávnění bude zase o něco složitější. Nejen, že rostou ceny kurzů, na budoucí řidiče ale čekají i nové otázky. A také videa.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

První sada nových otázek se v tesech objevila už loni v říjnu. Od února k nim přibude dalších 35 otázek a také tři videoukázky. Tato čísla navíc nejsou konečná. Aby to mělo celospolečenský dopad, tak je třeba dělat to po částech,“ uvedl pro Události247 Jiří Novotný, místopředseda Asociace autoškol ČR.

Do světa jste pustili 35 nových otázek. Co vás k tomu vedlo? 

Legislativa se vyvíjí. Chceme, aby byl koš testových otázek co nejvyšší, aby se žadatelé sami od sebe chtěli naučit pravidla, a ne správné testové odpovědi. Chceme docílit toho, že pro ně bude lepší ovládat pravidla než odpovědi. 

Jak velký byste chtěli mít koš otázek? 

Bylo jich přes 850 a mělo by jich být okolo 1400. Máme dvouletý projekt. tázky tak budou přibývat. 

iZdroj fotografie: Depositphotos
Auta

Proč je pouštíte ven po částech, a ne jako celek? 

Loni vzniklo 120 otázek a ty teď zveřejňujeme po etapách. Pokud bychom je vypustili najednou, tak si otázky nikdo neprojde. Dalším důvodem je fakt, že samotný výcvik trvá nějakou dobu. No a pokud bychom pustili ven tolik nových otázek někomu před koncem výcviku, tak už by se na ně neměl možnost tak dobře připravit. 

Nechcete, aby se lidé učili odpovědi zpaměti, ale otázky přesto zveřejňujete. Není to kontraproduktivní? 

Nechceme nikoho nachytávat. Ale když jich bude hodně, tak je zkrátka lepší učit se pravidla. Tak je to nastaveno i v zahraničí, kde mají klidně i tři tisíce otázek. 

iZdroj fotografie: Depositphotos
Autoškola

Věříte, že si online otázky projíždí i stávající řidiči, kteří už řidičák vlastní? 

Určitě, když někdo získá řidičák, tak nemá další povinnosti až do 65 let. Ale během té doby se hodně věcí změní. Nejen legislativně, ale v provozu jsou taky elektrokola, elektrokoloběžky nebo třeba segveje. Legislativa to musí reflektovat. Pokud si někdo dělal řidičák třeba před dvaceti let, tak je v jeho zájmu zjistit si, co se změnilo. 

Co všechno nové otázky zachycují? 

Rozhodně roční období. Pokud někdo dělá řidičák v létě, tak se logicky v té době nedostane na sníh. Jsou tady taky nové značky i další pravidla. Rovněž chceme následovat technologický vývoj, takže už nemáme jen statické otázky, ale i videa. 

Co si od nich slibujete? 

Jedná se o novou metodu, je to zkouška v reálném čase. Lidé musí sledovat, co se před nimi děje. I do budoucna budeme pracovat s variantou vnímání rizik, ve které se měří reakční doby řidičů. V provozu je totiž třeba reagovat hned. 

iZdroj fotografie: Depositphotos
Dopravní značení

S kolika videi počítáte? 

Teď jsme představili tři, která budou zahrnuta do testů. Celkově jich je ale vyrobeno dvacet a postupně je budeme uvolňovat. Je třeba vědět, jak se zachovat, když nám před auto vběhne dítě, nebo jak se zachovat na křižovatce. 

Ceny autoškol jdou nahoru. Je to logické vyústění dnešní doby? 

Cena lidské práce je nejdražší. Jsme limitováni časem, kvůli covidu jsme nemohli pracovat a lidé, kteří chtějí řidičák, se hromadí. Volné hodiny nejsou. Taky je třeba, aby lidé autoškolu nevnímali jako produkt, který si kupují, ale coby službu, v rámci které se učí řídit, a že je to někdo naučí. A ta služba musí být zaplacená. 

Diskuze Vstoupit do diskuze
135 lidí právě čte
Autor článku

Martin Duplák

Bývalý redaktor webu ČT24, jehož koníčkem, a dlouhodobě i denní prací, jsou ekonomika a finance. Zaměřuji se také na kulturu a osobnosti.

Zobrazit další články