Počet elektromobilů v Evropě stále roste. Není to však rozhodně levná záležitost a spousta lidí si tento typ aut nemůže dovolit.
Pořídit si nové auto není v dnešní době nijak levnou záležitostí. Jak jsme na Událostech247 psali nedávno, pokles objednávek nových vozů pozorují automobilky už delší dobu. Mnozí lidé proto místo nového auta volí raději ojeté, nebo si nová auta pořizují na operativní leasing. Upozornili jsme také, že někteří Češi budou moci od státu na nové auto dostat peníze. Může jít až o 300 tisíc korun.
V Česku dostanou dotaci jen firmy a podnikatelé
Ministerstvo průmyslu a obchodu totiž přišlo s novou podporou elektromobility. Soukromé osoby, které si budou chtít vůz pořídit pro vlastní účely, však mají smůlu. Finanční pomoc je totiž určena pouze pro firmy a podnikatele. Žádosti o podporu je možné podávat od 1. ledna do 30. září 2024. Celkem pak Ministerstvo průmyslu a obchodu na program s názvem Záruka Elektromobilita vyčlenilo 1,95 miliardy korun, jak upozornilo na svém webu.
Mezi země, které chystají příspěvek na pořízení elektromobilu, patří také Itálie. Potřebuje totiž obměnit svůj vozový park, protože ten patří k jednim z nejstarších v Evropě. Tamní vláda proto zvažuje plán, kterým by rodinám s nízkými příjmy poskytla příspěvek na nákup elektrického vozu, jak píše web Autosalon. Italská vláda se nechala inspirovat Francií, kde podobný dotační program už nějakou dobu funguje.
Itálie nabídne peníze těm nejchudším
Podmínkou finanční podpory pro italské nízkopříjmové rodiny je to, že nechají svůj starý vůz ekologicky zlikvidovat. Tato částka by měla být v přepočtu až 330 tisíc korun. O nejvyšší sumu by však mohli požádat pouze ti, jejichž roční příjmy nepřesáhnou v přepočtu 740 tisíc korun, píše dále Autosalon. Dotaci by zřejmě mohli dostat i majetnější Italové, ovšem o dost menší. Italové podle webu už čekají, až vláda příspěvek oficiálně představí.
Podle tvrzení odborů se kvůli tomu dokonce snížila výroba elektrických modelů v zemi. Například v Turíně, který je domovinou Fiatu, se loni vyrobilo 77 tisíc modelů 500e, místo plánovaných 90 tisíc kusů. „Já k elektromobilům nemám úplně důvěru. Kromě drahé pořizovací ceny je také otázkou, kde bychom všichni tato auta nabíjeli a jak dlouho by to trvalo. A to nemluvím o následné likvidaci,“ řekl Událostem247 pan Marek z Jihlavy.