Jeden z velkých automobilových gigantů musí kvůli problémům uzavřít pět továren. O práci by mohli přijít i někteří Češi.
Francouzská společnost Michelin, známá nejen jako výrobce pneumatik, ale i jako vydavatel prestižního gurmánského průvodce, oznámila uzavření pěti výrobních závodů. Tento krok je reakcí na vážné ekonomické problémy, které společnost postihly zejména kvůli levné asijské konkurenci a rostoucím nákladům na energie v Evropě. Dva z těchto závodů, konkrétně v Cholet a Vannes, plánuje firma uzavřít nejpozději do začátku roku 2026, což ovlivní více než 1 200 zaměstnanců. Tři další továrny uzavře podle webu Hospodářské noviny i v Německu.
Možný konec automobilového giganta
Historie Michelinu sahá až do roku 1889, kdy bratři André a Édouard Michelin společnost založili. Dlouho byla považována za lídra v oboru pneumatik a její značka byla spojována s kvalitou a inovacemi. Postupem času se ale situace změnila a evropské trhy začaly čelit přílivu levných výrobků z Asie. Pneumatiky z této oblasti sice nabízejí nižší ceny, často na úkor kvality, což ovlivnilo poptávku po prémiových produktech, jako jsou ty od Michelinu.
Firma nyní čelí zásadní transformaci trhu s pneumatikami pro osobní a lehké nákladní vozy. Současně se snaží o restrukturalizaci, která by měla zlepšit její postavení na trhu. Přestože vedení Michelinu zdůrazňuje, že uzavření závodů bylo poslední možností, vyvstává otázka, jak tato změna ovlivní evropský průmysl a pracovní místa. Společnost slibuje podporu postiženým zaměstnancům, včetně vytvoření nových pracovních míst odpovídajících těm, která budou zrušena, ale konkrétní podoba této pomoci zatím není jasná. O práci by přitom mohli přijít i čeští zaměstnanci, kteří jezdí pracovat do Německa. Právě tam budou uzavřeny tři továrny.
Michelin si stále drží pozici jedničky
Navzdory složité situaci si Michelin stále drží pověst značky spojené s kvalitou a inovacemi. Na českém trhu, kde dominuje například Barum, má Michelin významnou pozici, a to zejména v segmentu sportovních pneumatik. Uzavření výrobních závodů ve Francii a Německu by mohlo ovlivnit i české zákazníky, kteří na tuto značku spoléhají.
Celkově se zdá, že evropské společnosti budou muset přizpůsobit své strategie novým podmínkám. Kvalitní produkty budou nadále dostupné, ale pravděpodobně za vyšší cenu. Otázkou zůstává, zda budou zákazníci ochotni si za kvalitu připlatit, nebo dají přednost levnějším alternativám z Asie. Stejný problém jako Michelin řeší i Volkswagen, který kvůli problémům s přechodem na elektromobilitu bude taktéž uzavírat své továrny.