Česká pošta se dlouhodobě potýká s problémy, které vyvrcholily v letošním roce v razantní řešení. Lidé jsou ale nespokojeni.
Web Deník připomíná, že loni státní podnik skončil ve ztrátě 1,37 miliardy korun. Situace tedy došla do takového stádia, kdy bylo nutné učinit nějaké vážnější kroky. Proto se ministerstvo vnitra rozhodlo Českou poštu transformovat. Do roku 2025 má dojít k jejímu rozdělení na podnik a akciovou společnost, což s sebou nese spoustu opatření. Už letos dojde ke zrušení 300 poboček, zaniknout má celkem také 2 269 pracovních míst, píše web Deník. To přineslo znepokojení u široké veřejnosti.
Vláda argumentuje, že není jiná cesta
„V současné podobě bez transformace je Česká pošta neudržitelná a řítí se ke krachu,“ cituje web Deník premiéra Petra Fialu. Podle něj se problémy kupily mnoho let. To potvrzuje i bývalý ministr vnitra Jan Hamáček, který pro web Blesk uvedl, že podnik měl finanční problémy dlouhou dobu. Kvůli vysokým nákladům přispíval stát 500 milionů korun. „Pošta musela ten zbytek, co nedostala od státu, vydělat na ziskových věcech, což byly většinou balíky nebo finanční služby. A když už ani to nešlo, tak to řešila prodejem majetku,“ vysvětlil Hamáček pro Blesk.
Situace však podle něj došla později do momentu, kdy nebylo co prodávat a kvůli vysokému dluhu už chyběly i finance na platy a investice. Vše zhoršoval také úpadek zájmů o služby České pošty. „Za posledních pět let klesl zájem o tyto služby na pobočkách o 40 procent, a to vlivem digitalizace, díky které lze zařídit řadu služeb nikoli osobní návštěvou pošty, ale v on-line prostředí. Naopak náklady na provoz neustále vzrůstají,“ uvedl pro web Blesk mluvčí pošty Ivo Vysoudil.
Důvodem nejsou jen vnější faktory
Podle ekonoma Štěpána Křečka chybu udělal také management pošty, který nereagoval dostatečně na změny na trhu, píše web Seznam Zprávy. Zajímavé proto je, že vyššího managementu se letošní propouštění nedotklo. Česká pošta si přitom kazí své jméno čím dál víc. Není schopna zásilky doručovat tak jak má. „Objednali jsem si na terasu zahradní nábytek. Bohužel to nešlo doručit jinak než s Českou poštou. Teď nám volali z pošty, že jestli by nám nevadilo, kdybychom si pro něj přijeli k nim do skladu,“ napsal na sociální síť Twitter uživatel Jaroslav Brychta.
Objednali jsme si na terasu zahraní nábytek. Bohužel to nešlo doručit jinak než s Českou poštou. Teď nám volali z pošty, že jestli by nám nevadilo, kdybychom si pro něj přijeli k nim do skladu😃
— Jaroslav Brychta (@j_brychta) June 13, 2023
Jeho zkušenost jasně dokládá, v jaké situaci pobočky České pošty v některých oblastech jsou. Nemají ani dostatek zaměstnanců na to, aby splnili to, za co si lidé zaplatili. Navíc to nevypadá, že je nějaká naděje na změnu. Naopak vše nasvědčuje tomu, že bude hůř a státní podnik se může dostat do situace, kdy nebude jiná cesta, než privatizace, kterou zatím vláda odmítá. Je tak očividné, že lidi, kteří čekají balík, budou v některých případech čelit velkým problémům.