Velká osobní auta, také nazývaná SUV, se nejen v České republice těší velké oblibě. Podle některých politiků však velká auta mohou znamenat nebezpečí v provozu.
V poslední době se zvyšuje počet rodin, které mají dvě a více aut. Jak jsme na Událostech247 psali už dříve, na dva obyvatele České republiky připadá více než jedno auto. Toto číslo navíc stále roste. V Evropské unii je Česko mírně nadprůměrné. EU se teď rozhodla, že vhledem k velkému provozu je potřeba zvýšit také bezpečí na silnicích.
Bude nová kategorie řidičáku?
Nejoblíbenější obchodní třídou u zákazníků v Česku zůstává SUV s podílem téměř 46 procent, upozornil už dříve web Novinky. Tato auta ovšem také často díky svým silným motorům více znečišťují ovzduší. Do boje s jejich majiteli už se pustila například Paříž, která od roku 2024 zavede vyšší parkovací poplatky pro řidiče sportovně užitkových vozů, neboli SUV. V ceně však zohlední velikost a hmotnost vozidla i jeho motoru. Nedávno Evropská unie přišla s tvrzením, že větší a těžší modely aut kladou také větší nároky na řidiče.
Podle europoslankyně Karimy Delliové by se proto měli tito šoféři vrátit zpátky do autoškoly, aby své SUV mohli i nadále řídit. Informuje o tom web Energožrouti. Delliová navrhuje, aby se kvůli těžkým SUV, která mohou řídit i mladí řidiči, upravil hmotnostní limit. U současných řidičských průkazů typu B by v případě úpravy byla zachována možnost řídit pouze vozidla do hmotnosti 1,8 tuny. Delliová navrhuje vznik dalšího oprávnění označeného jako B+, které by umožnilo řídit auta SUV.
SUV jsou pro chodce víc nebezpečná
Pro získání nového oprávnění, které by bylo stejně jako v případě dalších oprávnění platné v celé EU, by bylo nutné absolvovat speciální školení a projít dvouletou zkušební dobou. Oprávnění k řízení vozidla nad 1,8 tuny by pak bylo možné pouze pro osoby starší 21 let, píše dále web Energožrouti. Nedávný průzkum pro německý deník Spiegel ukázal, že v některých případech jsou lidé ochotni podobná opatření v zájmu bezpečnosti provozu na silnicích přijmout.
„Já myslím, že takových adeptů na přezkoušení je na silnicích spousta, ale je fakt, že mladší generaci by nějaké doplnění zkušeností neškodilo,“ řekl Událostem247 řidič z povolání Petr Mišík. Studie Amerického institutu pro bezpečnost silniční dopravy už dříve ukázala, že SUV jsou nebezpečím pro chodce. Terénní auto je totiž vyšší a nejčastěji chodci způsobí zranění v oblasti hrudníku nebo hlavy. Je proto také větší riziko, že nehodu nepřežije, vysvětlil web Český rozhlas.