Vlastnit automobil není rozchodně levná záležitost. Kromě povinného pojištění či drahých pohonných hmot se nyní uvažuje i o nové dani.
O konci produkce aut na naftu a benzin se mluví už několik let. V dnešních dnech to opět získává na aktuálnosti, neboť v Bruselu se hojně debatuje o nové emisní normě Euro 7. Dokonce se objevila informace o možném zavedení nové daně za řízení aut, hlavně těch bezemisních. Tato zpráva může být nemilým překvapením pro mnoho řidičů. Ti si totiž dost možná nejsou vědomi dopadů, jež by tato daň mohla mít na jejich peněženky.
Daňové prázdniny majitelům elektromobilů nejspíš skončí
Zvýhodňování bezemisních aut na ekologický pohon dosud státy EU hojně podporovaly. S jejich rostoucím počtem na silnicích ale také ubývá vybraných daní ve státních rozpočtech. Objevují se proto návrhy, aby majitelé takových vozů platili státu daň za každý ujetý kilometr. Zatímco řidiči naftových a benzinových aut tak platí daň nákupem pohonných hmot, majitelé elektrovozů by platili za počet ujetých kilometrů.
Jak ve svém komentáři na webu Autoživě píše Martin Sedláček, jednou z průkopnických zemí, která zavedení daně z ujetých kilometrů zvažuje, je Švýcarsko. Takový přístup je údajně považován za spravedlivější pro všechny řidiče. Důvodem je, že místo zdanění paliva zohledňuje skutečné využití vozidla. Problémem však může být, že sledování počtu najetých kilometrů by vyžadovalo využití technologií jako jsou GPS a senzory. To zase vyvolává obavy o soukromí samotných řidičů.
Majitelé starších vozů si také připlatí
Nová emisní norma má být podle EU navázána na množství vypouštěných emisí CO2. Řidiče má taková novinka motivovat k nákupu ekologičtějších automobilů. Osoby, které vlastní vozy s vyššími emisemi, budou mít totiž čím dál větší potíže normy splnit na rozdíl od těch, kteří si pořídili auta s nižším dopadem na životní prostředí.
Konkrétně by mohlo dojít k tomu, že majitelé aut s vyšším objemem motoru nebo starších vozidel s vyššími emisemi si pořádně připlatí. To by však mohlo mít vliv na domácnosti s nižšími příjmy. Ty navíc už teď mají kvůli vysoké inflaci mnohdy potíže se zaplacením všech svých výdajů za domácnost. Právě lidé, kteří nemají peněz na rozdávání, totiž obvykle vlastní starší vozy. Na pořízení nových ekologických modelů pak obvykle nemají ve svém již tak napjatém rozpočtu dostatečné prostředky.
Jak totiž upozorňuje web Seznam Médium, přestože tento záměr na vyšší emisní normu má pozitivní ekologický dopad, povede k nárůstu cen automobilů. Důvodem je, že výrobci budou muset investovat více peněz do technologií na snížení emisí. To může vést k vyšším výrobním nákladům a tím i k vyšším cenám pro koncové zákazníky.