Kdo jezdí se svým autem krátké vzdálenosti riskuje, že se mu nadobro porouchá auto. Na opravách v servisu se pak nedoplatíte

Časté ježdění na krátké vzdálenosti může urychlit opotřebování této důležité součástky. Její výměna není levná.

i Zdroj fotografie: Palickap/ Creative Commons / CC-BY-SA
                   

Že v zimě je dobré před jízdou motor nejprve nechat zahřát je celkem známá věc. Takzvané studené starty motoru auta nesvědčí. Ne všichni řidiči už ale možná ví, že podobně vozu v dlouhodobém horizontu škodí i to, když s autem jezdí primárně jen na krátké vzdálenosti. Redakce Událostí247 prostudovala rizika, jež v takových případech hrozí a přináší několik tipů, jak problémům předejít.

Krátké vzdálenosti jsou problém

Každodenní dojíždějí do práce, obchodu či vožení dětí do školy. Mnozí lidé často jezdí jen na vzdálenosti pár kilometrů. A to může být pro motory aut velký problém. Obzvlášť pokud jsou naftové. Jak redakce Událostí247 zjistila na specializovaném webu AutoScout24, dochází kvůli tomu k vyššímu opotřebení motoru a problémům s ucpanými filtry pevných částic.

Soutěž o pobyt v lázních s all-inclusive

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

Kdo má naftové auto, ten se ho musí zbavit a koupit si nové. EU už o všem rozhodla, blíží se definitivní konec všech těchto vozů

iZdroj fotografie: Palickap / Creative Commons / CC-BY-SA
Časté ježdění na krátké vzdálenosti motorům nesvědčí

Tyto filtry jsou zásadní pro snižování emisí škodlivých výfukových plynů. Usazují se v nich saze, které se se ve filtru spalují. K tomu je však potřeba, aby výfukové plyny dosáhly vysoké teplotě, zhruba 550 až 600 stupňů Celsia. Jenže při jízdě na krátké vzdálenosti se dieselový motor na potřebnou provozní teplotu nestihne zahřát. O něco lepší je to v případě benzínových motorů, kde je proces zahřátí o něco rychlejší a díky čemuž jsou tato auta pro krátké vzdálenosti vhodnější.

Opravy mohou být drahé

Čím dříve se pak filtr pevných částic zanese, tím dříve je třeba jej vyměnit. Druhou možností je pak filtr vyčistit, jak jsme se dále dočetli na webu německého autoklubu ADAC. V obou případech se nicméně nejedná o levnou záležitost. Ceny se samozřejmě budou lišit v závislosti na typu auta či daném servisu. Podle malého průzkumu redakce Událostí247 se však ceny nových filtrů pohybují v řádu vyšších tisíců korun, čištění je pak o něco levnější.

Ceny za servis aut jsou likvidační: Lidé raději jezdí autobusem a auto odstaví, aby neskončili na ulici

iZdroj fotografie: Dmitry Racer / Creative Commons / CC-BY-SA
Může dojít i k závažnějším poruchám motoru

Podle redakce Událostí247 se jedná o velký problém, jenž se může týkat spousty řidičů. Když totiž nebude filtr včas vyměněn, může hrozit poškození důležitých částí motoru, jako je turbodmychadlo, výfukový systém nebo vstřikovače, jak redakce Událostí247 zjistila na webu Pneumatiky. Navíc vzroste spotřeba paliva a značně se zhorší emise. A to je problém nejen pro motor auta, ale také životní prostředí a zdraví lidí.  

Jezdíte s autem spíše na kratší nebo delší vzdálenosti?

Diskuze Vstoupit do diskuze
100 lidí právě čte
Autor článku

Aleš Peterka

Nadšenec do spotřebitelských a regionálních témat. Za svou primární oblast zájmu v rámci zpravodajství považuji hlavně informovat lidi o nekalých praktikách prodejců.

Zobrazit další články