Kdo si včas nevyzvedne objednaný balík, bude muset zaplatit vysoký poplatek. Neznalost zákona neomlouvá

Objednávání zboží přes internet je dnes zcela běžným způsobem, jak nakupovat věci a nemuset tak trávit hodiny v obchodech.

i Zdroj fotografie: Jiří Klimentský pro Události247
                   

I tento způsob doručování zboží však občas mohou zneužít podvodníci. Psali jsme, že častá bývá třeba SMS zpráva upozorňující na to, že je potřeba zaplatit clo za balíček zaslaný ze zahraničí. Setkat se můžete také se zprávou „Přišla vám zásilka ze zahraničí, ale odesílatel chybně spočítal poštovné a zbývá doplatit třeba 13 Kč.“ Pokud vám pochybná SMS přijde, rozhodně na ni nereagujte a nikomu neposílejte své citlivé údaje.

Pozor na platby na dobírku

Většina lidí objednává balíčky z osvědčených internetových obchodů. Buď si je nechají doručit na adresu, nebo někam na výdejní místo. Spousta lidí si navíc zboží objednává na dobírku, i když je to o poznání dražší, než když nákup zaplatí online svou bankovní kartou. Jak upozornil web dTest, v poslední době narůstá počet případů, kdy kupující zboží řádně objednají na dobírku, ale nakonec si ho nepřevezmou.

Přišla vám tato SMS zpráva? Nečtěte ji, jinak vám během jediné minuty vybílí celý bankovní účet

iZdroj fotografie: Depositphotos
Nepřevzetí balíku může mít vážné důsledky

Někteří z nich si totiž myslí, že na ně prodejce nijak nemůže, nebo že nepřevzetí zboží znamená odstoupení od kupní smlouvy. To však není pravda a nepřevzetí zboží bez řádného odstoupení tak může kupujícím přinést dost velké komplikace. Pokud k takové situaci dojde, vždy je potřeba zahájit s daným e-shopem komunikaci a o svém rozhodnutí odstoupit od smlouvy ho informovat. Objednané zboží je totiž podle zákona kupující povinen zaplatit a převzít.

Na co má právo kupující a na co zákazník

Kupující má právo odstoupit od smlouvy uzavřené na dálku do 14 dnů od převzetí zboží, a to i bez udání důvodu. Měl by o tom ovšem prodejce informovat. A zboží mu nepoškozené a v původním obalu vrátit zpět. Někdy se však zákazník rozhodne zboží nepřevzít ještě před jeho odesláním. I na to má podle dTestu právo. Pokud se tak stane, ať už ve fázi ještě před odesláním zboží, nebo až po jeho odeslání, je dobré vždy řádně od smlouvy odstoupit, protože jinak tato smlouva nezanikne.

Objednali jste si vánoční dárky? Přijdete kvůli tomu o všechny svoje peníze. Vůbec vám navíc nepřijde to, co jste si objednali

iZdroj fotografie: Famartin/ Creative Commons / CC-BY-SA
Pokud si balík nepřevezmete, měli byste to neprodleně sdělit firmě, která vám balík poslala

Při nepřevzetí věci v dohodnuté době má prodávající právo požadovat účelně vynaložené náklady spojené s uchováním věci a požadovat po kupujícím zaplacení skladného. O povinnosti zaplatit skladné, jakož i jeho výši, by však měl prodejce zákazníka předem informovat. Nejlépe v kupní smlouvě a v obchodních podmínkách. Zákazníci mohou dobírky nepřebírat z různých důvodů. Než jim zboží dorazí, mohou jej jinde sehnat levněji. Stát se může i to, že už zrovna nemají peníze.

Věděli jste o výše uvedené povinnosti? Dejte nám to vědět v komentářích pod článkem

Diskuze Vstoupit do diskuze
136 lidí právě čte
Martin Dvořák
Autor článku

Martin Dvořák

Zkušený sloupkař, který od roku 2015 působil v zájmových časopisech. V zpravodajství Událostí247 se nyní snažím čtenářům přiblížit domácí témata, která se jich přímo dotýkají.

Zobrazit další články