Evropská unie přichází s dalším nápadem, jak omezit stará auta a urychlit příchod nových, ekologičtějších vozů. Týká se měření emisí.
Události247 již v minulosti psaly o návrhu některých evropských politiků, podle kterého by vybraná stará auta, jež budou mít určitý typ závady, měla zamířit do šrotu. Některé věci už by se zkrátka u starých vozů neopravovaly, což by mělo mimo jiné urychlit obměnu vozového parku za novější a ekologičtější auta. A nyní se podle všeho chystá další návrh, který by konec starých aut urychlil.
Chystá se změna měření emisí
Jak uvádí web Aktuálně, evropští politici by rádi změnili způsob měření emisí u aut. Aktuálně se stav výfukových zplodin a kouřivosti měří ve speciálních stacionárních střediscích. Nově by se však měly tyto hodnoty měřit za reálných jízdních podmínek, tedy přímo v provozu. A to by byl pro mnohá stará auta problém, neboť by již kritéria nesplňovala.
Již od příštího roku by tak mohlo dojít k situaci, že miliony aut s dieselovými motory by již emisemi neprošly a nemohly by tudíž vyjet na silnici. Jen v Německu by mohlo jít o více než 8 milionů aut, píše dále server Echo24. A to i přesto, že splňují normy Euro 5 a Euro 6, které jsou tedy schválené. V Česku by se pak jednalo o desítky až stovky tisíc vozů.
V Česku má s emisemi problém mnoho aut
Měření emisí je pak v Česku kapitola sama pro sebe. Jak totiž upozorňuje web Novinky, kontrolou mnohdy úspěšně projdou i vozy, které by ani za aktuálních podmínek uspět rozhodně neměly. Ptáte se, jak je to možné? Důvodem jsou úplatky. Na mnoha stanicích je totiž stále možné si certifikát o projití kontrolou takzvaně koupit.
Důkazem jsou mnohé kontroly policistů, kteří u starých aut nedostatky často odhalí. Třeba při letošní červnové kontrole na Plzeňsku nesplňovala emisní kritéria asi polovina zastavených vozů. Kontrolou v Přerově zamřenou na staré automobily pak kvůli emisím neprošlo dokonce 9 z 10 aut, jak dodává web iDnes.