Lidé by se měli předzásobit známou pochoutkou. Její cena se totiž šplhá na rekordní maxima.
Češi se už delší dobu potýkají se zdražováním potravin. Týká se to bohužel i těch základních, které používáme při každodenním vaření. Jak jsme informovali nedávno na Událostech247, týká se to například cibule, nebo třeba mrkve, která se teď prodává okolo 40 korun za jeden kilogram. Rapidní zdražování se týká také brambor. Na vině je chladné a suché počasí na začátku léta. Chystá se zdržení další potraviny, kterou hospodyňky užívají při pečení moučníků nebo vánočního cukroví.
Za zdražení čokolády může špatná úroda
Důvodem zdražování čokolády je to, že cena kakaových bobů vzrostla na dvanáctileté maximum. Čeká se totiž, že se letos v západní Africe se neurodí. Tento kontinent přitom zajišťuje dvě třetiny světových dodávek. Psal o tom web Peníze. Mezi největší světové pěstitele patří Pobřeží slonoviny a Ghana. Protože tam ale panují vydatné deště, tak se na jejich kakaových plantážích začaly šířit plísně, které nenávratně poškodily úrodu. Pobřeží slonoviny proto očekává až o pětinu nižší sklizeň.
Také v Ghaně se letos podle očekávání propadne sklizeň pod dlouhodobý průměr, píše dále web Peníze. Ve světě se ročně vyrobí čokolády v přepočtu za více než 2 500 miliard korun. Výrobci přitom předpokládají, že kakaové boby zůstanou extrémně drahé i v příštím roce. Důvodem je podle nich především to, že země západní Afriky, které zajišťují dvě třetiny světových dodávek, se potýkají s dramatickým propadem sklizně bobů, informuje web Moneymag.
Pozor na smrskflaci
Cenu čokolády a dalších cukrovinek letos tlačí nahoru také zdražování další klíčové suroviny – cukru. „Stěžejní světoví výrobci čokolády a cukrovinek, jako je švýcarská firma Lindt & Sprüngli nebo americká Hershey, které dodávají i na český trh, varovali své odběratele, že se musí připravit na další cenová navýšení,“ uvedl pro web Peníze ekonom Lukáš Kovanda. „Já už jsem si zvykla, že cokoliv je v akci, od másla po maso, pečivo až právě po čokoládu, všechno si nakoupím do zásoby do mrazáku,“ řekla Událostem247 Marie Hošková z Brna.
Spotřebitelé by však při nákupu čokoládových cukrovinek měli být opatrní. Jejich výrobci totiž mohou přistoupit na strategii nenápadného zmenšení objemu balení při zachování ceny, což je ovšem jen způsob, jak zákazníkovi navodit falešnou iluzi, že za stejné peníze dostává stále stejné množství cukrovinky. Upozornil na to web Faei. Jde o takzvanou „smrskflaci“, což je jen jiná podoba zdražování. Zákazník totiž za stejné peníze dostane méně cukrovinky v menším balení, místo aby, jako při běžném projevu inflace, dostal její stejné množství za vyšší cenu.