Nakupujete na internetu? Při vracení nevhodného zboží možná zbytečně platíte poplatek za dopravu
Pokud letos nakupujete dárky na Vánoce přes internet, dejte si pozor. Pokud vám nebudou vyhovovat a rozhodnete se je reklamovat, bude vás to něco stát.
Obsah článku
Nakupování na internetu s sebou přináší mnoho výhod a mezi tu největší z nich patří ta, že nemusíte ani vycházet z domova. Jednoduše si vyberete zboží, které se vám zamlouvá, zaplatíte ho a pak už jen čekáte, až vám přijde domů. Jenže ne vždy se zásilka, respektive její obsah, setká s úspěchem. Zboží, které si spotřebitelé objednají, může být nevyhovující nebo nemusí vůbec fungovat tak, jak je uváděno na e-shopu. V takovém případě přichází na řadu reklamace, která však v některých případech může být velmi problematická. Nemusí být totiž zadarmo a navíc nemusí být ani uznána.
Jak je to s reklamací
Zvlášť před Vánoci se s objednávkami zboží přes internet roztrhl pytel a pokud spotřebitel nakupuje vánoční dárky, je možné, že očekává hned několik zásilek. S každou zásilkou se ale zvyšuje šance na to, že nebude vyhovovat představám. V takovém případě přichází na řadu reklamace a české právo spotřebitelům dává poměrně silnou ochranu. Od smlouvy uzavřené přes internet lze totiž odstoupit bez udání důvodu, otázkou ale zůstává, kdo v takové situaci zaplatí dopravu.
Občanský zákoník umožňuje zákazníkům vrátit zboží zakoupené on-line do 14 dnů od převzetí. Odstoupení od smlouvy je možné provést jednoduše, obvykle e-mailem nebo prostřednictvím formuláře. Reklamace zboží ale nemusí být uznána – zákon totiž stanovuje, že zboží lze pouze vyzkoušet v rozsahu nutném k posouzení jeho vlastností. Zkráceně – pokud jste si například pořídili boty, 14 dní v nich chodili a pak jste se rozhodli, že je reklamujete, s reklamací zřejmě neuspějete. Buď vám reklamace nebude uznána, nebo vám bude vrácena nižší částka.
I vrácení peněz má svá jasná pravidla. Pokud bude reklamace schválena, prodejce musí peníze odeslat stejným způsobem, jakým byla platba provedena, a to „bez zbytečného odkladu, nejpozději do čtrnácti dnů od odstoupení od smlouvy“. Praví tak § 1832 odst. 1 občanského zákoníku. Co se týče dopravy směrem k zákazníkovi, zákon ukládá obchodníkovi povinnost vrátit i náklady na doručení. Prodejce tedy spotřebiteli uhradí i dopravu, není však povinen zvolit tu nejdražší variantu. Pokud například spotřebitel na dopravě zaplatil 139 Kč, prodejce může vrátit jen část této částky odpovídající nejlevnější variantě dopravy – například 79 Kč.
Kdo platí poštovné
A teď ta nejzásadnější otázka – když spotřebitel vrací zboží na reklamaci, kdo vlastně uhradí onu částku za poštovné? To samozřejmě záleží na tom, jaké má prodejce uvedené obchodní podmínky, se kterými při objednávce spotřebitel automaticky souhlasí. Pokud byl skrze obchodní podmínky spotřebitel seznámen s tím, že musí náklady na dopravu týkající se reklamace uhradit on, pak skutečně platí poštovné on. Pokud ale nic takového v obchodních podmínkách prodejce nemá, pak je povinen náklady na dopravu zaplatit z vlastní kapsy.
Řada velkých internetových obchodů jde ale nad rámec zákona a vrácení zboží včetně dopravy hradí automaticky. Nejčastěji se to týká módních e-shopů, které přibalují zpětné štítky nebo umožňují jednoduché odevzdání zásilky přes výdejní místa. Jde o konkurenční výhodu, která má zákazníkům usnadnit rozhodování.





