Nová daň na ojetá auta: Řidiči, kteří vlastní starší auta si za jízdu připlatí nemalé částky. Výjimky nebudou

České řidiče nejspíš v budoucnu čeká další těžká rána. Koupě ojetého auta se v případě zavedení přísnější ekologické daně stane pro řadu lidí těžko dostupnou záležitostí.

i Zdroj fotografie: Jiří Erben / Creative Commons / CC-BY-SA
                   

Majitele starších automobilů již brzy nejspíš čeká nepříjemné překvapení. Stát totiž řidičům, kteří si pořizují ojeté vozy, může pořádně zatopit. Dříve či později se vláda dost možná uchýlí k novému zpřísnění ekologické daně. Řidiči, kteří vlastní starší auta, si proto za jízdu v nich při pořízení připlatí nemalé částky. V budoucnu by se ekologická daň totiž mohla vztahovat i na auta, která nesplňují vysokou ekologickou normu Euro 3, a to bez výjimky.

Koupě staršího vozu se prodraží o tisíce korun

Lidé si starší automobily pořizují především kvůli jejich nižší ceně. Tato úvaha však v konečném důsledku může pokulhávat. Ačkoli faktická pořizovací částka bude nižší, dalších několik tisíc lidí při převodu auta zaplatí za ekologickou daň. Čím starší vůz je, tím vyšší daň musí jeho noví majitelé zaplatit a částka se může vyšplhat skutečně vysoko.

iZdroj fotografie: Jiří Erben / Creative Commons / CC BY
Emisní normu Euro 3 nesplňují i vozy vyrobené po roce 2000

Zatím lidé platí ekologickou daň pouze za auta, která nesplňují normu Euro 2 a nižší. Hodnota daně se pohybuje od 3 tisíc do 10 tisíc korun podle toho, o jakou normu se jedná. V budoucnu by se však touto jednorázovou daní placenou při přepisu automobilu mohli zdanit také majitelé vozů, které nesplňují normu Euro 3. Patří mezi ně přitom auta vyrobená i v roce 2000, například oblíbené modely jako Škoda Fabia či Volkwagen Golf.

Výjimky nebudou

Není tajemstvím, že vláda se dlouhodobě snaží povzbudit lidi k nákupu ekologičtějších a energeticky účinnějších vozidel. Zdanění lidí kupujících ojetiny, které jsou mnohdy jen 20 let staré a mohly by ještě několik let dobře sloužit, však řadu lidí nejspíš rozčílí. Mnohým může toto zdanění připadat nespravedlivé a nepřiměřené. Platit by v případě zavedení daně museli všichni majitelé vozů, které danou emisní normu nesplňují. Bez ohledu na to, jak málo auto řidič používal, daň by musel zaplatit, psali jsme na Událostech247 už před několika měsíci.

Nová tučná daň na ojetiny: Majitelům starších vozů se jízda pořádně prodraží a neudělají s tím vůbec nic

Nejvyšší dopad by přitom novinka měla na lidi, kteří již nyní mají hluboko do kapsy. Právě ti si většinou pořizují starší vozy, protože na koupi nových nemají ve svém rodinném rozpočtu finance. Vláda tak nejspíš chce, aby majitelé starých automobilů spíše své plechové miláčky posílali do šrotu, což se jim mnohdy vyplatí víc, než je dále prodávat. Poplatek za ekologickou likvidaci totiž bude nižší, než daň za převod auta na nového majitele.

Zdroj: Autotrip, AutoŽivě

Co si myslíte o zavedení přísnější ekologické daně? Dejte nám vědět v komentářích, jak by vás novinka ovlivnila

Diskuze Vstoupit do diskuze
126 lidí právě čte
Aleš Peterka
Autor článku

Aleš Peterka

Nadšenec do spotřebitelských a regionálních témat. Za svou primární oblast zájmu v rámci zpravodajství považuji hlavně informovat lidi o nekalých praktikách prodejců.

Zobrazit další články