Setkali už jste se někdy s touto značkou? A věděli jste, co vlastně znamená?
Pokud si lidé myslí, že se jednou v autoškole naučí pravidla silničního provozu a do konce života mají vystaráno, jsou na omylu. Na silnicích čas od času přibývají nové značky či nastávají změny, které by řidiči rozhodně měli znát. Události247 například nedávno psaly o semaforu v Praze, na kterém pro rozsvícení zelené musí motoristé zmáčknout speciální tlačítko. Anebo o nové značce Stop protisměr, na niž lze narazit na dálnicích. Aktuálně se na některých silnicích objevuje další nová značka. Zjistěte, co znamená, ať pak nemáte problémy s policií.
Co tato značka signalizuje?
Někteří řidiči mohou narazit na novou značku, která začala přibývat na silnicích ve Francii. Jedná se o bílý kosočtverec na tmavě modrém obdélníkovém pozadí. Jak píše web TN, značí jízdní pruhy určené pro spolujízdu. Těmto vozům má urychlit jejich cestování a motivovat tedy i ostatní k tomu, aby tento ekologický způsob dopravy začali využívat. A co vám hrozí, pokud značku nebudete respektovat? Podle webu TN problémy s policií a pokuta až 135 aur, tedy asi 3300 korun. Dejte si na to tedy dobrý pozor.
Značka vak zdaleka nemusí být jediné řešení složité dopravní situace. Například v Německu fungují takzvané chytré pruhy. I jejich cílem je přispět k zefektivnění a zrychlení provozu. Narazit na ně pak můžete tam, kde je více jízdních pruhů a bývá zde hustý provoz, píše server TN.
Jak to funguje v praxi?
Pruhy umožňují dynamické řízení dopravního toku tak, že zpřístupní určité jízdní pruhy jen vybraným typům vozidel na základě aktuální situace v dopravě. A jsou skutečně chytré. Na základě analýzy dat získaných z množství senzorů a kamer rozmístěných podél vozovek vyhodnotí situaci a podle toho upraví zobrazovaný symbol. Tím pak do jízdních pruhů pustí vždy jen vybrané druhy vozidel.
V praxi to tedy může vypadat tak, že v určitých časech se například otevřou dodatečné pruhy pro určité skupiny vozidel, jako jsou autobusy, auta s více cestujícími nebo elektromobily. Tím podporují efektivnější využití prostoru a snižují dopravní zácpy. V Česku však ani novou značku, ani chytré jízdní pruhy nehledejte. „My čekáme a uvidíme, jestli se dočkáme,“ dodává pro web TN redaktor časopisu Svět motorů Martin Karlík.