Novou povinnou výbavu, o které rozhodla Evropská unie, si řidiči zaplatí z vlastní kapsy.
Evropská unie je už obecně známá svými nekompromisními regulacemi, které ovlivňují řadu aspektů našeho každodenního života. Teď už to došlo tak daleko, že nám EU říká, co můžeme mít, jakožto řidiči ve svých vlastních autech. Konkrétně jde o povinnou výbavu vozu. Od roku 2026 v nich budeme muset mít dvě nové věci. Ty si ale zaplatíme z vlastní kapsy.
Dva nové systémy
Jedná se o eCall systém a alkoholtester, jak jsme koneckonců informovali před několika měsíci na Událostech247. Systém eCall je navržený tak, aby v případě nehody automaticky vytočil evropské nouzové číslo 112 a poslal informace o nehodě a poloze auta. To by mělo podle EU zkrátit dobu reakce záchranných složek.
Druhá povinná položka, alkoholtester, je zařízení, které řidiči umožní zkontrolovat hladinu alkoholu v dechu. O nové povinné výbavě v minulosti informoval i web AutoŽivě. V minulosti zaznívali i takové myšlenky, že by museli alkoholovou zkoušku provést řidiči před každým nastartováním auta. Stejně jako eCall systém, by alkoholtester měl vést k větší bezpečnosti na silnicích.
Povinná výbava od roku 2026 bude mít svá pro i proti
Pozitiva obou položek nové povinné výbavy jsou neoddiskutovatelná. Otázky ale vyvstávají u financování. Jak jsme už napsali, EU nařídila, že tuto výbavu musí mít všechny automobily, ale řidiči si za ni budou muset zaplatit sami. V praxi to bude vypadat tak, že auta vyprodukována od roku 2026 budou mít tyto dvě položky vbudované a automobilky je následně promítnou do cen pro koncové zákazníky.
Stejně jako u většiny ostatních regulací, nařízení, omezení a dalších podobných věcí, kterými je EU proslulá, je nápad a myšlenka úctyhodná. Zpracování už ovšem pokulhává. Jinak tomu není ani v případě nové povinné výbavy. Zřejmě nikdo nepomyslel na to, že to lidem jenom víc oddálí možnost koupit si už tak drahá nová auta.