Majitelé nových aut se dočkali zásadní změny. Mají totiž ve svých vozech takzvanou černou skříňku.
Evropská unie se dlouhodobě snaží zvyšovat bezpečnost na silnicích. Víte od nás, že už dříve přišla s nápadem zakázat mladým jezdit autem po setmění. Důvodem je prý skutečnost, že až jednu pětinu všech vážných autonehod mají na svědomí mladí řidiči do 30 let. Tato data vychází z analýzy 32 evropských zemí. Mladí řidiči podle nich často používají za jízdy mobil a jezdí zbytečně rychle.
Nová auta musí mít černou skříňku
Řidiči by měli znát také takzvaný holandský chvat. Vystupování z vozidla tímto způsobem se možná brzy stane standardní součástí řidičských testů v celé Evropě. Jak upozornily Události247, toto nové pravidlo má pomoci předcházet nehodám, které vznikají při vystupování z auta. Video návod na to, jak správně a bezpečně při vystupování otevírat dveře auta, najdete třeba na Youtube. Chvat je součástí pravidel například ve Velké Británii.
Další změnou je to, že nová auta prodávaná v zemích Evropské unie musí být povinně vybavena zařízením označovaným jako EDR, které má podobnou funkci jako černé skříňky používané v letectví, jak píše web Novinky. Zatímco letadla jsou černými skříňkami povinně vybavována od šedesátých let, všechna nová auta prodávaná na území EU mají tuto povinnost od letošního července. Nařízení se týká osobních aut, která mohou převážet až osm cestujících, i pick-upů a dodávek do 3,5 tuny.
Data budou anonymní
Černá skříňka zaznamená informace pět vteřin před nehodou a 0,3 sekundy po nárazu. Analýza dat by měla přispět k dalšímu rozvoji bezpečnosti aut. Mezi sbíranými daty mají být informace o rychlosti, brždění, pozici a náklonu auta na silnici a také informace o zásahu bezpečnostních asistenčních systémů. Zařízení EDR bude typicky uloženo v jednotce airbagu a nebude možné ho vypnout. Zaznamenávat začne při zpomalení větším než 8 km/h za 0,15 sekundy a při aktivaci airbagů, předepínače pásu nebo aktivní kapoty, píše dále web.
Instalace EDR přitom není ve světě žádnou novinkou. O nařízení se uvažovalo i ve Spojených státech, většina automobilek však zákonodárce předběhla a zařízení začaly instalovat i bez něj. O povinném zavedení černých skříněk pro auta pak po vzoru Evropské unie uvažuje také Austrálie, jak píše australský web Drive. Informace budou sbírány anonymně. Použít je mohou jen úřady, například při rekonstrukci dopravní nehody.