Evropská unie nastavuje nová pravidla, která změní mobilní telefony k nepoznání. Budou teď ekologičtější, zákazníci si ale za ně budou muset připlatit.
Technologie jde neustále dopředu, a tak není žádným překvapením, že zařízení, která dnes používáme, se budou v budoucnu měnit k nepoznání. Nedávno jsme například v redakci Událostí247 psali o bankomatech, které se neustále zlepšují a dovolují klientům nejen vybírat a vkládat hotovost, ale také platit účty. Velká inovace teď bude čekat i na mobilní telefony, ty teď totiž budou muset podléhat novým pravidlům Evropské unie.
Mobilní telefony se změní k nepoznání
Jak redakce Událostí247 zjistila, od 20. června 2025 budou všechny nové chytré telefony, tablety a podobná zařízení uváděná na trh v Evropské unii podléhat přísnějším požadavkům na udržitelnost a dlouhou životnost. Hlavním cílem těchto opatření je prodloužit dobu použitelnosti elektroniky, zlepšit její opravitelnost a snížit ekologickou zátěž. Jedním z klíčových bodů nové regulace je kvalita baterií.
Každý akumulátor v telefonu teď bude muset po absolvování 800 nabíjecích cyklů uchovat minimálně 80 % své původní kapacity. Zákazníci by tak měli získat jistotu, že jim přístroje vydrží déle bez nutnosti výměny baterie nebo celého telefonu. Evropská unie také zavádí povinnost, aby byly tyto produkty odolnější vůči vnějším vlivům – například pádům, prachu a vodě. Výrobci tak budou muset vyvíjet přístroje, které zvládnou běžné každodenní používání i v náročnějších podmínkách. To se ale pak pravděpodobně promítne v jejich ceně.
Nová povinnost pro výrobce
Výrobci teď podle nových pravidel budou muset po dobu minimálně sedmi let od ukončení prodeje konkrétního telefonu zajistit dostupnost náhradních dílů. Zákazníci tak budou mít přístup k náhradní baterii nebo displeji. Navíc budou povinni zveřejnit podrobné návody na opravu a ceníky jednotlivých dílů. Během prvních pěti let budou muset náhradní díly doručit do pěti pracovních dnů, v posledních dvou letech lhůta vzroste na deset dní.
Nová pravidla vycházejí z nařízení (EU) 2024/1781, které nahrazuje předchozí směrnici o ekodesignu. Nařízení je však daleko širší – kromě spotřeby energie se zaměřuje na celý životní cyklus výrobku, od trvanlivosti až po možnosti recyklace. Součástí povinné výbavy zařízení se stane digitální produktový pas, přístupný pomocí QR kódu nebo NFC čipu. Zákazník tak získá detailní informace o složení výrobku, jeho dopadu na životní prostředí i návod k použití.
Nová nařízení se však nesetkávají s pochopením. „Samozřejmě že mi jde o ekologii a o to, aby se neplýtvalo. Je důležité, aby elektronika něco vydržela, ale u telefonů je tento záměr naprosto kontraproduktivní. V dnešní době má klasický chytrý telefon omezenou softwarovou podporu, a to většinou jen na několik let. Nač se snažit zvyšovat výkonnost a výdrž telefonu, když je po pár letech k nepoužití?“ řekl Událostem247 Josef D., který se živí opravami telefonů.
„Každá aplikace postupem času přestává podporovat zastaralé softwary a majitelé starších telefonů tak ztratí k nim přístup. Na bezpečnost se klade stále větší důraz, protože zastaralé telefony jsou snadnějším cílem pro kyberzločince. Po letech užívání telefonu tak stejně přijdeme o přístup k našim oblíbeným aplikacím a z chytrého telefonu je rázem telefon jen na volání a psaní SMS zpráv,“ pokračoval.
Co na nové nařízení říkáte?


