Obvyklou funkcí semaforů je řízení dopravy na křižovatkách. Existují ale i takové, jejichž cílem je pouze zpomalovat auta.
O různých inovacích na semaforech psaly Události247 již v minulosti. V Praze jde například o semafor, kde musí řidiči zmáčknout speciální tlačítko, aby se jim rozsvítila zelená. To ale není jediná novinka, na kterou by si čeští řidiči měli zvyknout. Čím dále častěji se totiž na silnicích objevují takzvané dynamické semafory.
Nové semafory zpomalí příliš rychlé řidiče
Na první pohled vypadají dynamické semafory stejně jako jakékoli jiné. Jsou ale vybaveny speciálními senzory, které sledují přijíždějící auta a vyhodnocují jejich rychlost, píše web Autosalon. Pokud řidič jede povolenou rychlostí, semafor se před ním automaticky rozsvítí na zelenou a nechá ho bez zastavení volně projet. Pakliže by ale motorista jel příliš rychle, nebude moci plynule projet a bude muset zastavit na červené.
Existují v podstatě 2 typy těchto světelných signalizací, se kterými se lze setkat. Buď mohou automaticky pořád svítit zeleně a pouze pokud zaznamenají příliš rychle jedoucí auto, přepnou se na červenou. Druhou skupinu pak tvoří semafory, které defaultně svítí červeně a v reakci na přijíždějící auto se rozsvítí zeleně.
Cílem má být vyšší bezpečnost
Hlavním úkolem těchto dynamických semaforů, jimž se také někdy přezdívá zpomalovací, je zpomalit příliš rychle jedoucí řidiče a tím zvýšit celkovou bezpečnost na silnicích. S oblibou je tak využívají některé obce, které s jejich pomocí regulují rychlost projíždějících aut.
Zároveň, jak dále uvádí server Autosalon, i kdyby motoristé semafor projeli na červenou, pokuta jim nehrozí. Semafory nejsou radary a nepořizují tak záznamy o rychlosti ani snímky aut, na základě kterých by pak řidiči mohli dostat pokutu. Pakliže by ale v blízkosti byli policisté, kteří by tento přestupek zaznamenali, pokutu řidiči dostat mohou. A to ne malou. Jak již dříve psaly Události247, na projetí semaforu na červenou či oranžovou hrozí sankce až 5 tisíc korun a 6 trestných bodů.