Někteří řidiči potřebuje využít českou dálniční síť jen párkrát do roka a pokaždé museli zaplatit poplatek za několik dnů. To se od letoška změnilo.
Jak jsme na Událostech247 informovali už dříve, nejkratší doba, na kterou bylo možné v Česku zakoupit dálniční známku, bylo deset dnů. Nejlevnější poplatek za použití dálnice byl tedy 310 korun. I když vláda od roku 2024 zvedla poplatek za roční dálniční známku o 800 korun, myslela právě i na tyto řidiče a nabízí jim jednodenní známku.
Máme nejpřísnější pokuty za jízdu bez kuponu
Ceny dálničních známek se neměnily už více než deset let. Jak jsme psali několikrát, od 1. března roční elektronická dálniční známka podražila na 2300 korun, což může být pro některé šoféry už opravdu hraniční. Určitě se však nevyplatí vyjet na dálnici bez poplatku. V Česku je totiž za jízdu bez dálniční známky vyměřována jedna z nejpřísnějších pokut v Evropské unii. Na místě může policie uložit až 5000 korun, v rámci správního řízení dokonce až 20 000 Kč.
Nově však musí za mýtné platit i vlastníci hybridních aut, i když pouze čtvrtinovou cenu, a to 570 korun. Výjimku mají i nadále elektromobily, které mohou jet po dálnici zadarmo. Novinkou je pak také jednodenní dálniční kupon, který vyjde na dvě stovky. Kupony je možné koupit třeba na pobočkách České pošty nebo na čerpacích stanicích EuroOil. Nejjednodušší způsob je ale přímý nákup na internetu, na oficiálních stránkách Edalnice.
Jednodenní dálniční známka
Jednodenní dálniční známku si denně koupí přes 2 000 řidičů, jak upozornil web TN. Po jejím zakoupení však zůstalo mnoho z nich opravdu nepříjemně překvapeno. Ukázalo se totiž, že jednodenní dálniční známka neplatí 24 hodin od chvíle nákupu, ale jen do půlnoci toho dne, kdy ji zakoupili. „No to se nedivím, že to lidi štve. Koupím si něco na jeden den, tak očekávám, že to bude platit 24 hodin. To nám asi měli říci dopředu,“ řekl k tomu Událostem247 pan Mirek.
„Jednodenní dálniční známka v České republice platí jeden kalendářní den, to znamená od půlnoci do půlnoci,“ vysvětlil pro TN mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka. Pokud by tedy někdo potřeboval jet po dálnici až ve 22 hodin, známku by měl jen na dvě hodiny. „Lze předpokládat, že někteří řidiči by si koupili tuto jednodenní dálniční známku v momentě, kdy by si jinak koupili tu desetidenní,“ uvedl k tomu Jemelka. Ta přitom stojí jen o 70 korun víc než jednodenní známka.