Od začátku roku 2023 platí novela zákona o ochraně spotřebitele, která má zamezit nekalým obchodním praktikám. Ne každý prodejce ji ale dodržuje.
Od ledna je účinná novela zákona o ochraně spotřebitele a občanského zákoníku, která zpřísňuje pravidla pro slevové akce. Sleva musí nově vycházet z nejnižší ceny za posledních 30 dní. Odpadne třeba situace, kdy před Black Friday obchodník na týden zdraží zboží a pak vrátí původní cenu na super slevu. Psal o tom web Český rozhlas.
Obchodníci si se zákonem moc hlavu nelámou
Česká obchodní inspekce dodržování nových pravidel od začátku roku kontroluje. Provedla 1142 kontrol a ve 456 případech zjistila nesplnění požadavků na rozsah nebo obsah informací o slevách z ceny výrobků. Informuje o tom na svém webu. „Převážně se prokázaly nesprávné výpočty slev. Deklarovaná sleva z ceny výrobku také neobsahovala informaci o nejnižší ceně, za kterou ho prodávající nabízel a prodával v době 30 dnů před poskytnutím slevy,“ popsal ústřední ředitel inspekce Jan Štěpánek.
Netýká se to však zboží s krátkou dobou spotřeby nebo produktů, které se rychle kazí. Změna reaguje na některé marketingové praktiky prodávajících, kteří například v minulosti krátkodobě navýšili cenu a z ní následně vypočítali slevu. Tím pak u zákazníků vyvolávali mylný dojem o výši slevy, připomíná web Český rozhlas. „Abych se přiznala, je mi to asi jedno. Co vidím ve slevě, ať je to jídlo nebo oblečení, buď mi to přijde výhodné, nebo ne a podle toho nakupuji,“ řekla Událostem247 Marie Hodovská z Přerova.
Špatně dopadly i internetové obchody
Inspekce také v období od 2. ledna do 31. března provedla 218 kontrol internetových obchodů. Jak informoval web Chip, výsledky těchto kontrol jsou poměrně zásadní. Porušení právních předpisů se ukázalo při 186 kontrolách. Dohromady šlo o porušení zákona ve 297 případech. „Výsledky kontrol za 1. čtvrtletí roku 2023 potvrdily, že v oblasti internetového prodeje přetrvává porušování spotřebitelské legislativy,“ uvedl Štěpánek. Nejčastějším problémem je to, že prodejci nedodávají dostatečně komplexní a úplné informace o nabízených výrobcích.
Někteří prodejci dokonce neposkytli informace o uplatnění práva na reklamaci. V 88 případech prodávající neinformoval spotřebitele o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění práva reklamace, společně s údaji o tom, kde lze reklamaci uplatnit, píše inspekce na svém webu.
V dalších 65 případech bylo zjištěno klamavé konání prodávajícího vůči spotřebiteli ve smyslu poskytování nepravdivých informací a informací uvádějících v omyl o výrobku, službě, ceně, servisu, prodávajícím a podobně. Ve 32 případech došlo k tomu, že obchod zapomněl některé důležité údaje uvést. Je tak očividné, že někteří prodejci se, ať už záměrně, či ne, snažili své zákazníky napálit.