Lidé jsou zvyklí při nákupech v obchodních centrech utrácet nemalé peníze. Platit i za využití toalety už ale mnohým přijde přes čáru.
Obchodní domy si v dnešní době účtují peníze za služby, které by měly být samozřejmostí. Patří mezi ně i základní lidská potřeba, kterou je použití toalety. Ač by to mnohé lidi ještě před pár lety ani nenapadlo, stále více obchodních center si začíná za využití toalety účtovat vyšší či nižší poplatky. Tento krok vyvolává mezi zákazníky velké rozhořčení a mnozí z nich jsou vytočeni do běla.
Argumenty obchodníků pokulhávají
Obchodní domy své kroky obhajují tím, že účtování poplatků za použití toalet je nutné k udržení čistoty a kvality. Z peněz platí čisticí prostředky či zaměstnance, kteří tyto prostory uklízí. Podle mnoha lidí by ale použití toalety mělo být bezplatně k dispozici. Zejména pak v místech, kde lidé utrácejí nemalé peníze za nákupy. Ostatně, za pouhý vstup do objektu obchodního centra, který někdo rovněž musí pravidelně uklízet, lidé také nic neplatí.
Poplatky přitom mnohdy nebývají nízké. Například v pražském Nákupním centru Fénix musí lidé za to, aby si zde mohli odskočit, zaplatit 20 korun, informoval loni web TN. „Mají tam turniket, musí se zaplatit 20 korun. Kdo nezaplatí, tak nemá šanci se v tom obchodním centru vyčůrat nebo si třeba jen umýt ruce. To je snad jenom tam. Je to neuvěřitelná věc,“ uvedl jeden z návštěvníků centra pro web TN.
Lidé si zvykli využívat bezplatné WC v restauracích
Zejména v létě, kdy má mnoho podniků otevřené venkovní zahrádky, se řada lidí naučila zdarma využívat místní toaletu, aniž by si v restauraci cokoli objednali. Tento trend se navíc objevuje výrazně ve velkých městech. To se však mnohým gastro podnikatelům nelíbí. Není se tak čemu divit, že loňský nápad pražského zastupitele Jana Čižinského zpřístupnit toalety v pražských restauracích pro všechny zdarma se nesetkal s nadšením, jak uvádí web Aktuálně.
Nedávná nabídka vedení Prahy však působí již lépe. Jak informuje web Deník, pokud majitelé restaurací přistoupí na nabídku města a zdarma zpřístupní své toalety veřejnosti, mohou od magistrátu očekávat mírnou finanční úlevu. Tímto krokem by si tak restauratéři mohli například snížit náklady na pronájem venkovní zahrádky. I tak jsou ale obavy na místě. Iniciativa pro podnikatele může mít i negativní důsledky, například může zvýšit náklady na úklid a údržbu či jejich zařízení mohou být vystavena vandalství.