Představte si, že vám někdo napaří pokutu za to, že konzumujete čokoládu. Stát se to skutečně za určitých okolností může.
Platit pokutu za konzumaci čokolády zní naprosto bizarně, s tím musí souhlasit každý. Něco takového se ale za určitých okolností skutečně může stát. Podobný případ se stal nedávno ve Švédsku, kde se senior rozhodl zakousnout se do čokoládové tyčinky přímo v obchodě. Nejde o nic nového, v Česku dá maminka svému dítěti v obchodě rohlík, který si během nákupu sní a matka ho následně u pokladny zaplatí. Ve Švédsku však něco takového není možné a senior si za zakousnutí se do čokolády odnesl pokutu cca 3 520 Kč. Informoval o tom web Novinky.
Za konzumaci čokolády pokuta
Bizarní případ ze Švédska vyvolal diskuze o pravidlech samoobslužných prodejen. Důchodce Ulf Carlsson z města Karlshamn dostal pokutu 1 600 švédských korun (3 520 Kč) za to, že si zakousl do čokoládové tyčinky za 14 švédských korun (30,80 Kč), ještě než opustil prodejnu. Zajímavé je, že pan Carlsson dokonce za tyčinku u pokladny zaplatil. Následně opustil obchod a do týdne mu přišla výzva k zaplacení pokuty ve výši 3 520 Kč. Proč? Kamera ho zachytila, jak pojídá tyčinku v obchodě.
Odůvodnění vedení obchodu bylo jasné – konzumace zboží uvnitř prodejny je zakázána. Pan Carlsson z toho byl pochopitelně velmi rozhozen a zprvu si myslel, že si z něj snad někdo střílí. Bohužel, pokuta byla myšlena opravdu vážně. Pan Carlsson ji považuje za přehnanou a opatření, které obchod má, považuje za naprosto absurdní. Zejména kvůli tomu, že za produkt zaplatil a dostal za něj i účtenku.
Vyjádření obchodu
Podle řetězce Koala Kiosk, ve kterém pan Carlsson tyčinku zakoupil, jsou stanovená pravidla nezbytná k udržení pořádku v obchodech. Zákazníci musí před vstupem souhlasit s tím, že nebudou uvnitř jíst nebo pít. Tato pravidla jsou prý běžná a vynucování je klíčové pro správný provoz samoobslužných kiosků.
Pan Carlsson však považuje sankci za zbytečnou šikanu a odmítá ji zaplatit. Argumentuje tím, že tyčinku snědl jen „pár kroků od východu“. Přesto má obavy, že nakonec pokutě neunikne. Případ jiného zákazníka, který kvůli podobnému incidentu skončil u soudu, totiž skončil ve prospěch provozovatele prodejny.