Na klienty bank v Česku se v posledních měsících ještě víc zaměřili podvodníci. Snaží se z nich vylákat přihlašovací údaje k jejich účtům, aby je pak mohli okrást.
I když policisté opakovaně varují před podvodníky, kteří lidem volají a vydávají se například za bankéře, stále se najdou důvěřivci, kteří na to naletí. Nemusí se však jednat jen o „bankéře“. Na Událostech247 jsme informovali také o ženě z Prachaticka, která chtěla investovat do kryptoměny. Údajnému zástupci společnosti pak umožnila vzdálený přístup do počítače a naposílala mu přes 3,5 milionu korun.
Chtějí po vás peníze
Nejčastějšími fintami podvodníků jsou telefonáty klientů různých bank. Zavolají třeba pod záminkou, že jsou z bezpečnostního oddělení a že na účtu daného klienta evidují podezřelé transakce. Lidé, kteří nejsou úplně finančně gramotní, tak mohou dostat strach o své peníze a jednoduše naletět a přijít tak o veškeré úspory. Podobný případ popsala na sociální síti X uživatelka, která si říká Ygritte.
„Dnes mi volal pán z telefonního čísla 606 023 233 a tvrdil, že je z bezpečnostního oddělení Air Bank. Na dotaz, jak si to mohu ověřit mi poradil si číslo vygooglit. Při zadání telefonní číslo 606 023 233 vyběhla jakási autodoprava. Prý musím zadat jen to číslo. OK. Vyběhla webovka Arkády Pankrác, pobočka Air Bank. Řekla jsem mu, že se omlouvám, ale že to vůbec nic nedokazuje, chtěl abych ho jen vyslechla,“ píše Ygritte ve svém příspěvku.
Banky mají své způsoby ověřování identity
Falešný bankéř se však nenechal vyvést z míry a zeptal se, jestli v posledních 15 minutách poslala 2x 15 200 korun Lucii Maxové. „Jestli jsem neztratila doklady či kartu, jestli na ně fyzicky vidím. Pak jestli jsem v poslední době nenakupovala v následujících eshopech a vyjmenoval jich asi 15 a u jakých dalších bank mám účty. Práskla jsem Českou spořitelnu. Pak jsem mu řekla, že si hovor ověřím na infolince Air Bank. Hovor ukončil a obratem mi volal jakýsi Pavelka z České spořitelny,“ popisuje Ygritte.
Hovor po chvíli ukončila a na číslo 605 661 716, což je skutečné číslo ČS, zavolala zpět. Samozřejmě se ukázalo, že šlo o podvod. „Přesně tu samou zkušenost mám taky, jen byl volající po deseti minutách mého otálení ohledně sdělení citlivých informací už dost nepříjemný. Naštěstí jsem taky položila,“ popsala Událostem247 paní Jana z Třebíče. Některé banky využívají k ověření mobilní aplikace, které jejich klienti mají pro autorizaci transakcí v elektronickém bankovnictví, radí web Peníze.