Přišlo se na naprosto odporné taktiky prodejců, které v obchodech používají dnes a denně. Při nákupu si toho nevšimnete

O tom, že není sleva jako sleva, jsme na Událostech247 informovali několikrát. Zákazníci často ani neví, že jejich nákup není zdaleka tak výhodný, jak prodejce slibuje.

i Zdroj fotografie: Policie ČR
                   

Upozornili jsme třeba na to, že obchodní řetězec Lidl označuje zboží v akci oranžovou cenovkou, aby to pro zákazníky bylo přehledné. Touto barvou byla například zvýrazněna také cena u rýže basmati. Podle oranžové cedule byla původní cena této potraviny 39,90 a po slevě jen 34,90. V minulosti se na sociálních sítích objevil i příspěvek, na kterém je však vidět, že za oranžovou cenovkou je klasická bílá a na ní je úplně stejná cena. 

Počet těch, kteří nabízejí falešné slevy, se zvýšil

I když je to zakázáno, falešné slevy nabízejí obchody i nadále. Česká obchodní inspekce ve druhém čtvrtletí tohoto roku kontrolovala povinnosti prodávajících při poskytování slev z cen výrobků a výsledky jsou opravdu alarmující. Procento kontrol se zjištěním se oproti předchozímu čtvrtletí zvýšilo z 37 na 41 procent, jak upozornil web Novinky. Inspekce uložila pravomocné pokuty za 5,8 milionu korun.

Konec falešných slev: Nepoctiví obchodníci už zákazníky nenapálí

iZdroj fotografie: Daniel Procházka pro Události247
Inspekce v minulosti několikrát narazila na falešné slevy v obchodech

Kontroly se zaměřily na prodejce v rámci celé tržní sítě včetně internetových obchodů. Cílem bylo ověřit správnost informací o slevě z ceny výrobků, poctivost prodeje a další povinnosti vyplývající ze zákona o ochraně spotřebitele. Nejčastějším zjištěním bylo porušení paragrafů týkajících se informace o slevě a údaje o nejnižší ceně, za kterou byl výrobek prodáván v době 30 dnů před poskytnutí slevy, píše dále web.

Na co dávat při slevách pozor?

 Tato povinnost byla porušena celkem v 35 případech. Další pochybení se týkala nesprávného účtování cen prodávaných výrobků, kdy bylo někdy účtováno na pokladně víc, než bylo uvedeno na regálu, nebo šlo o porušení poctivosti prodeje, například špatné vážení. Inspekce o tom informuje v tiskové zprávě. Prodejci upozornili na to, že tuzemský zákon i unijní předpis sice ukládají uvádět poslední nejnižší cenu za 30 dní, ale výslovně neříkají, že procentní sleva má být určená právě z této ceny.

Sleva 0 procent: Nákupní řetězce lákají zákazníky na falešné slevy

iZdroj fotografie: Daniela Beránková pro Události247
Slevy v obchodech jsou pro Čechy klíčovou součástí toho, jak v obchodech ušetřit peníze

Mluvčí inspekce František Kotrba pro CNN Prima NEWS poradil, jak si slevy pohlídat. Jako první je podle něj zapotřebí pečlivě zkontrolovat cenovku. Ta musí vždy obsahovat aktuální cenu a v případě, že se jedná o zlevněný produkt, tam musí být i informace o nejnižší ceně v době 30 dní před poskytnutím slevy. Pokud by si spotřebitel všimnul nějaké nesrovnalosti, je nejlepší hned o tom informovat personál. Pokuta za nedodržení předpisů může dosáhnout až pěti milionů korun. 

Narazili jste někdy na falešnou slevu?

Diskuze Vstoupit do diskuze
131 lidí právě čte
Aleš Peterka
Autor článku

Aleš Peterka

Nadšenec do spotřebitelských a regionálních témat. Za svou primární oblast zájmu v rámci zpravodajství považuji hlavně informovat lidi o nekalých praktikách prodejců.

Zobrazit další články