V součtu několikamilionové pokuty musí zaplatit tyto řetězce za to, že špatně uváděly slevy svých produktů či se dopustily dalších přešlapů.
O nekalých praktikách mnoha obchodních řetězců psaly Události247 již v minulosti. Česká obchodní inspekce (ČOI) jim za sdělování zavádějících informací či chybně uváděné slevy opakovaně udělovala statisícové či dokonce milionové pokuty. Aktuálně si inspektoři došlápli na další řetězce, mezi nimiž je i známý Lidl, Kaufland či Penny.
Podzim se mnohým řetězcům prodraží
Od ledna do září letošního roku udělili inspektoři ČOI velkým supermarketům pokuty ve výši 9 075 000 korun, píše web CNN Prima News. Vůbec nejvíce musely platit řetězce Penny a Billa, které oba obdržely sankce přesahující 2 miliony korun. Další supermarkety, Lidl, Albert a Kaufland, pak platily okolo 1 až 1,6 milionu korun. Řádově nižší pokutu ve výši 65 tisíc korun dostal řetězec Globus. Tesco pak jako jediné z výše zmíněných zůstalo bez sankce.
Celkové částky se přitom skládají z mnoha dílčích pokut. Například jen za první čtvrtletí letošního roku dostal Albert celkem 10 sankcí v celkové výši 1,4 miliony korun, jak tehdy psal web Novinky. Další necelý milion korun činil součet 8 pokut udělených Kauflandu. Nutno nicméně podotknout, že řetězce se s udělenými sankcemi často nechtějí smířit. Obvykle je tedy sice zaplatí, následně se však soudí o jejich vrácení.
Řetězce často chybně uvádí slevy
Jak dále píše web CNN Prima News, nejčastějším prohřeškem byly chybně uváděné slevy. Podle zákona totiž řetězce musí slevy vypočítávat z nejnižší ceny, za kterou výrobek prodávali v předchozích 30 dnech. To se ale v řadě případů nedělo. Zákazníci tak byli oklamáni, protože v podstatě zaplatili více, než kolik procent činila slíbená sleva. Řetězce tak na ně v mnoha případech ušily boudu, protože jim slíbily určité procentuální zvýhodnění, které však neodpovídalo realitě.
Nejedná se však zdaleka o jediný nešvar, se kterým se inspektoři při svých kontrolách setkávali. Časté byly také případy nesprávného účtování výrobků nebo třeba nedostatečného informování o cenách. Zákazníci by tak v obchodech měli být obezřetní a pečlivě sledovat cenovky a podmínky slev, které řetězce deklarují. Jinak se jim může stát, že budou u kasy při placení nemile překvapeni.