Falešné slevy v obchodních řetězcích. Téma, o kterém se mluví už nějaký pátek.
To, že lhát se nemá, ví každé malé dítě. Koneckonců říkali nám to rodiče už v době, kdy jsme byli malí. Bohužel se zdá, že velké obchodní řetězce lhaní využívají ve velkém, a to především pro svůj vlastní prospěch. Není to tak dávno, co vám redakce Událostí247 přinesla informace o tom, že na to doplatil řetězec Albert. Ten si za vytváření falešných slev odnesl od soudu pokutu – směšných 200 000 Kč. A právě tady nastává problém. Pokuty jsou často velmi nízké, a tak obchodní řetězce lžou vesele dál.
Falešné slevy
Redakce Událostí247 se v nedávné době rozhodla podívat slevám supermarketů takzvaně na zoubek. Zjistili jsme, že slevy mají svá pravidla, která by řetězce měly striktně dodržovat. Jak uvádí Česká obchodní inspekce na svém webu, zákon o cenách č. 526/1990 Sb. mluví jasně. Každá sleva by měla obsahovat informace o nejnižší ceně výrobku za posledních 30 dnů. Bohužel řetězce toho často využívají a uvádějí ceny mnohem vyšší, čímž vytvářejí falešné slevy.
Učinil tak v nedávné době například řetězec Albert. Ten prodával kávu značky Tchibo ve slevě za 399 Kč. Jako nejnižší cenu za posledních 30 dní uvedl částku 719 Kč, avšak ve skutečnosti byla nejnižší cena za posledních 30 dní 379 Kč. Vytvořil tak falešnou 44% slevu, za což si od soudu odnesl zmíněnou pokutu 200 000 Kč. A rozhodně není jediným hříšníkem – pokuty se totiž rozdávají jako na běžícím páse. Jen za rok 2024 obdržely velké obchodní řetězce v Česku pokuty v celkové výši 17 793 000 Kč.
Jen za první pololetí obdržely obchodní řetězce pokuty ve výši 10 704 500 Kč. Ponaučení se však nekonalo, v dalším pololetí přibyly desítky dalších pokut v celkové výši přes 7 000 000 Kč. Nejvíce to přitom odnesl řetězec Penny – ten si vysloužil celkem 18 pokut v celkové výši 5 150 000 Kč.
Trend podvádění pokračuje
Pravda je taková, že obchodní řetězce vůbec nezajímá, jak se může cítit člověk, který zjistí, že naletěl na falešnou slevu. Jak se cítí zákazník, který svému oblíbenému řetězci věřil natolik, že si koupil ve slevě něco, co ve skutečnosti před pár týdny stálo ještě méně, a logicky tedy ve slevě být nemohlo. Člověk pak přemýšlí nad tím, zda vůbec pokuty, které obchodní řetězce dostávají, dávají nějaký smysl. Zda nejsou zbytečně nízké.
Na člověka to působí tak, že se mu řetězce smějí přímo do tváře. Nastaví falešnou slevu, odejdou od soudu s pokutou v řádu stovek tisíc korun, usmějí se a jede se dál. Když například takový Penny Market nedonutí ani 18 pokut v celkové výši 5 150 000 Kč s tím přestat, kdo supermarketům v podvádění a lhaní zákazníkům zatne tipec? Dozor nad dodržováním pravidel by měl být podle mě ještě přísnější a finanční sankce by měly být dostatečně vysoké na to, aby se obchodníci přestali chovat nepoctivě.
Přijdou vám pokuty dostatečně vysoké?


