Stát od letošního roku nabízí vybraným Čechům štědrý finanční bonus. Pro jeho získání však musí splnit několik podmínek.
Ve světě rostoucích nákladů na život se lidem hodí každá možnost, jak své finanční situaci ulehčit. Jednu z cest představují státní příspěvky a dotace. Aktuálně stát vyplácí vybraným Čechům až 300 tisíc korun. Žadatelé však musí splňovat několik podmínek. Zjistěte, zda na tuto lákavou odměnu máte nárok i vy.
Odměnu nezíská jen tak někdo
Finanční příspěvek mohou získat někteří lidé, jež si budou chtít koupit elektroauto. Ačkoli počet elektromobilů v Česku v poslední době výrazně stoupá, i nadále patříme k zemím, kde se tento trend rozvíjí vůbec nejpomaleji. Jak píše web Newstream, v počtu registrací nových elektroaut skončilo Česko loni v létě na předposledním místě v celé Evropské unii. Změnit tento fakt se aktuálně snaží i Ministerstvo průmyslu a obchodu. Od začátku letošního roku tak vyplácí štědrou odměnu podnikatelům, kteří se rozhodnou si vůz na elektrický pohon pořídit.
Jak vyplývá z webu ministerstva průmyslu, konkrétně mohou čeští podnikatelé získat odměnu ve výši až 200 tisíc korun na nákup osobního elektromobilu, ještě o 100 tisíc korun víc jim stát dá v případě, že si pořídí nákladní nebo vodíkový vůz. K tomu pak mohou čerpat dalších až 150 tisíc korun na pořízení nabíjecí stanice. Je zde však také další podmínka, a sice že vůz si podnikatelé musí pořídit na úvěr. Kromě toho je pak nabídka časově omezená. Konkrétně platí do konce září příštího roku.
Výsledky jsou už vidět
Od vyhlášení dotačního programu ještě neuplynuly ani 2 měsíce, avšak rostoucí zájem o elektroauta je již patrný. To dokládá také obchodní ředitel společnosti Louda Auto Martin Feller. „Počet poptávek na plně elektrické vozy se v lednu meziročně zvýšil na trojnásobek,“ cituje jeho vyjádření server Novinky.
Kromě pozitivních ohlasů z řad mnohých podnikatelů se však objevila i kritika tohoto nápadu. Hlavním cílem dotace totiž není ani tak dotáhnout se v počtu elektromobilů na zbytek států Evropy, ale splnit evropský závazek nulových emisí skleníkových plynů do roku 2050. A jak píše web BusinessInfo, zmíněný dotační titul na nákup elektroaut je jedním z programů, které mají právě k dosažení tohoto cíle přispět.
Podle mnohých však program není pro tyto účely vhodně nastavený. A to zejména proto, že dotaci lze uplatit pouze na auta stará maximálně půl roku a s nájezdem do 6 tisíc kilometrů. „Má být v souladu se strategickými výzvami Evropské unie, ale místo toho zbytečně podněcuje výrobu nových elektromobilů a netlačí na prodej již ojetých, které se většinou nabízejí s minimálním nájezdem do 35 tisíc kilometrů i možností odpočtu DPH,“ upozornil pro server Novinky výkonný ředitel TipCars.com Marek Knieža.