Nakupování budoucnosti je tady: Obchody v Česku zavádějí novinku, která od základu mění způsob placení
Nakupování jako takové se v posledních letech výrazně změnilo. Přibyly nové technologie, které nejen šetří planetu, ale výrazně usnadňují čas strávený v supermarketech.

Doba jde dopředu, technologie se neustále posouvají a české supermarkety se snaží držet krok. Nakupování už proto dávno není tím, čím kdysi bývalo. Už to není jen o běhání mezi regály a následném nekonečném čekání ve frontách. Dnes má téměř každý řetězec své vlastní aplikace, nabízí moderní způsoby placení a svým zákazníkům umožňuje si nákup sami namarkovat a také zaplatit. Teď navíc přichází další novinka, která nakupování posune zase o úroveň výš.
Supermarkety zavádějí novou technologii
V průběhu posledních deseti let se nakupování změnilo od základu. Vůbec první a nejzásadnější novinkou, kterou supermarkety u nás implementovaly, byly samoobslužné pokladny. Ty se sice zprvu nesetkávaly zrovna s kladným přijetím, dnes však jsou nedílnou součástí obchodů a mnozí si bez nich nedokážou nakupování představit. Statistiky agentury Stem, která se stará o výzkum trhu, přitom hovoří jasně. Průzkum z roku 2024 jasně ukazuje, že více než tři čtvrtiny zákazníků dnes vnímají samoobslužné pokladny pozitivně. Především pro mladé ve věku 18–29 let jsou pak jasnou volbou.

Pozitivní reakce se těší i mobilní aplikace, které nabízejí nejen personalizované kupóny a slevy, ale také nové možnosti placení. Tak například aplikace Lidl Plus a Kaufland Card dnes nabízejí možnost rychlého a pohodlnějšího placení. Stačí přijít k pokladně, naskenovat QR kód věrnostní karty v aplikaci a platba proběhne okamžitě. Zároveň se automaticky načtou všechny dostupné slevy a zákazník si ani nemusí vyžádat účtenku. Tu má totiž v aplikaci v digitální podobě.
Jak to funguje
Celý postup je vlastně naprosto jednoduchý. Do mobilní aplikace Lidl Plus nebo Kaufland Card si stačí nahrát svou platební kartu. Před samotným placením u pokladny pak už stačí jen kliknout na věrnostní kartu a naskenovat svůj QR kód. Pak už stačí telefon schovat zpět do kapsy a o placení se aplikace postará zcela automaticky sama. Už žádné přikládání telefonu nebo platební karty k terminálu. Navíc se vždy ihned uplatní i případné slevy. Na stejném principu pak funguje i aplikace Můj Albert, která využívá platební řešení Cvak. Ta je však zatím dostupná pouze pro klienty Air Bank a Moneta.

Zmíněné supermarkety ale rozhodně nejsou jediné, které modernizují. Například taková Billa má kromě vlastní aplikace i digitální cenovky. Billa se totiž snaží být šetrnější k životnímu prostředí a pokud možno zatěžovat naši planetu co nejméně. „Na jedné prodejně jsme na papírové cenovky potřebovali každý rok přibližně 215 000 archů A4 papíru,” popsala mluvčí společnosti Dana Bratánková. Digitální cenovky jsou tak příjemnou ekologickou změnou a lze očekávat, že nakupování jako takové se bude neustále posouvat dopředu.